Diferencia entre revisiones de «Canal Imperial d'Aragón»

Contenido eliminado Contenido añadido
m →‎Orichens: ortografía using AWB
tresporte > transporte
Linia 11:
|territorios= [[Imachen:Flag of Aragon.svg|22px|border]] [[Aragón]]<br>[[Imachen:Flag of Navarre.svg|22px|border]] [[Navarra]]
}}
A '''Canal Imperial d'Aragón''' ye una [[canal de riego]] y de navegación construito en o zaguer tercio d'o [[sieglo XVIII]] entre [[Fontellas]] ([[Navarra]]) y [[Zaragoza]]. A suya construcción teneba por obchecto amillorar o [[regano]] de l'antigua [[Zequia Imperial d'Aragón]], levando l'augua de l'[[Ebro]] dica Zaragoza y premitindo enamplar a zona de regano en a [[ciudatz d'Aragón|ciudat]]. También se creyó un servicio de tresporte[[transporte]] de viachers y [[mercancía]]s entre [[Tudela]] y Zaragoza.
 
== Orichens ==
Linia 28:
L'atro obchectivo d'a Canal, a navegación, nunca no se cumplió plenament ya que o cauz no s'alargó más allá de Zaragoza. En o sieglo XIX se miro de prolongar o cauz dica Tudela y de construir [[inclusa]]s en Zaragoza ta comunicar-lo con l'Ebro, pero ista ideya nunca no se realizó.
 
A navegazión d'a Canal, que ha perdurato dica fa pocas anyadas, fue establita por Pignatelli. Prencipió a funcionar en [[1789]] y ofreixeba un servicio de [[tresportetransporte]] de mercancías[[mercancía]]s y viachers. A existencia d'aduana entre Navarra y Aragón dificultó lo trafico interrechional de mercancías. O trafico adubió un volumen important en os zaguers anyos d'o sieglo XVIII y quedó fundito con a guerra d'a Independencia. A metat d'o sieglo XIX ya s'heba recuperato, pero a creyación en [[1861]] d'o [[ferrocarril]] Zaragoza-Alsasua, con un recorrito paralelo a la Canal, fundió lo trafico. A construcción d'atras linias de ferrocarril facioron perder fuerza a las ideyas de prolongar la canal y fer navegable l'Ebro; manimenos, denguna d'as dos desapareixió.
 
==Situación actual==
Linia 61:
{{Image label end}}
 
*'''Zona alta''': Soto de la Noria del marqués de Fontellas, [[Ribaforada]], Bunyuel, Corz[[Cortz de Navarra]], [[Mallén]]-[[Noviellas]], y [[Gallur]].
 
*'''Zona meya''': [[Boquinyeni]], [[Luceni]], [[Pedrola]], [[Alcalá d'Ebro]], [[Cabanyas d'Ebro]], [[Figueruelas]], Zequia de Cascallo en Grisén, Xalón d'Alagón, Garfilán de Torres de Berrellén, Castellar de Torres de Berrellén, Madrid-Zentén, termin d'Almozara, Centén d'Utebo, y [[Pinsec]], [[Alagón]] y [[Peramán]].
 
*'''Zona baixa''': [[Garrapiniellos]], Miralbueno, Miraflores y [[Lo Burgo d'Ebro]].
 
A Canal ye hue un organismo autonomo dependient d'a [[Confederación Hidrografica de l'Ebro]] ([[Menisterio de Medio Ambient]]). A suyas oficinas chenerals en Zaragoza estieron situatas dica fa pocas anyadas en a dita ''Casa d'a Canal'', en a zaragozana plaza de Santa Cruz; hué son en un muderno edificio d'o vico de [[Torrero-A Paz|Torrero]] (en l'avenida d'America, 1) en o que, antimás, han quedato instalatos l'archivo y a biblioteca d'a institución, con intresants decumentos d'o [[sieglo XVIII]].