Diferencia entre revisiones de «Escoceses d'as Lowlands»

Contenido eliminado Contenido añadido
Linia 23:
La luenga tradicional de los escoceses de las Lowlands ye la evolución de l'[[anglés antigo]] u [[idioma anglo-saxón|anglo-saxón]] en tierras conquiestas por los [[anglos]] a lo norte de lo [[Muro d'Adrián]] y que facioron part de lo [[Reino de Northumbria]]. Dende ixa zona conoixió una expansión territorial a costa de lo [[gaelico escocés]] y de lo ''[[idioma norn|norn]]'' d'orichen escandinavo ya en a [[baixa Edat Meya]] por l'arribada d'inmigrants [[angleses]], [[normandos]] y [[flamencos]] que viviban en una sociedat [[feudo]]s y [[burgo]]s pareixida a la d'Anglaterra. La reforma protestant primero y la unión con Anglaterra suposoron que l'anglés encomenzase a sustituir a l'anglico escocés por estar la luenga de la Biblia presbiteriana y de lo poder.
[[imachen:History of Scots in Scotland and Ulster.png|250px|thumb|right|Expansión historica de l'anglico escocés. En '''color roya''' extensión d'a luenga anglo-saxona u anglés antigo a principio d'o [[sieglo IX]] en a partida norte d'o [[Reino de Northumbria]]; en '''color narancha''' (sumando-se a la roya) extensión de l'anglico escocés primerenco a principios d'o [[sieglo XV]]; en '''color amariella''' (sumando-se a las anteriors) extensión actual de l'anglico escocés.]]
 
== Historia ==
En lo [[sieglo XVIII]] los escoceses de las Lowlands conoixioron innovacions tecnolochicas y la suya clase intelectual conoixió lo movimiento de la [[Ilustración]]. En lo [[sieglo XIX]] la [[Revolución industrial]] entró en las Lowlands. Los escoceses producioron [[cotón]], [[fierro]] y [[acero]] y fabricoron vaixiellos aproveitando man d'obra barata porque la clase treballadora yera en una situación de pobreza. Los escoceses contribuyoron a la expansión de lo Imperio Britanico.
 
En lo [[sieglo XIX]] creyoron un movimiento obrero poderoso. A meyaus de lo sieglo XIX unas malas collitas facioron que encomenzase un proceso d'emigración y despoblación. Poco dimpués de la [[Primera Guerra Mundial]] la industria escocesa crebó y no se recuperó dica dimpués de la [[Segunda Guerra Mundial]]. Dende la decada de 1970 la crisi economica, lo desemplego y desaviniencias con lo gubierno britanico facioron que creixese lo [[nacionalismo escocés]], dica que decayó en la decada de 1980, mantenendo-se enradigau en la zona mugant con Anglaterra.
 
== Veyer tamién ==