Diferencia entre revisiones de «Toscar»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 2:
Un '''toscar'''<ref>[[Fernando Blas Gabarda]], [[Fernando Romanos Hernando]] ''Diccionario aragonés. chistabín-castellano'' pp 498. Ainas. Gara d'edizions, 2008</ref> ye un puesto on precipita [[carbonato calcico]] sobre la vechetación producindo-se una acumulación superficial d'esta substancia, resultando la formación d'una roca [[calsinera travertinica]] con [[forato]]s dita [[piedra tosca]], [[tova travertinica]] u [[tova calsinosa]].
 
Las tovas calsinosas son concrecions calsinosas formadas por la precipitación de lo carbonato calcico que leva disuelto un río u l'augua de sale d'una surchencia karstica sobre la vechetación que se troba en la superficie. Las plantas y algas prenen lo [[dioxido de carbonio]] disuelto en l'augua pa fer la [[fotosintesi]], lo que fa que lis precipite en la suya superficie lo carbonato calcico en forma de lamas concentricas. Quan los vechetals mueren quedan los foratos correspondients a [[tallo]]s, [[branca]]s, [[peciolo]]s, ecetra en meyo d'una masa de carbonato calcico, por lo que la roca ye esponchosa y liuchera. La vechetación muerta ye sustituita por atra que tamién se petrificara. D'esta traza Sese forman grans acumulacions de tovas, laslos toverastorcars, que creixen indefinidament, y se pueden formar [[salto d'augua|saltos d'augua]].<ref>[[Eumenio Ancochea Soto]], [[Francisco Anguita Virella]], [[Fernando Moreno Serrano]]. ''Geología Procesos Externos''. Editorial Edelvives, 1990.</ref>
 
== Toponimia ==
En Aragón bi ha microtoponimos relacionaus con los toscars, tanto en zonas historicament aragonesoparlants como en zonas catalanoparlants. En la [[Val de Tena]] tenemos lo [[Pico Tosquera]], en la Ribagorza tenemos ''Lo Toscar'' y lo macrotoponimo ''[[Foradada d'el Toscar]]'', en [[Chuseu]], [[Torres (Ribagorza)|Torres]] y [[La Iglesuela]] tenemos ''La Tosquilla'', en [[Aldeyuela (Cuencas Meneras)|Aldeyuela]] tenemos ''Masía de la Tosca'', y en [[Bezeit]] ''La Tosquera''. En los toscars se fan pedreras pa espleitar la "piedra tosca" u [[tova travertinica]], que se fa servir tradicionalment pa construir [[chaminera]]s u pa limpiar.
 
== Referencias ==