Diferencia entre revisiones de «La Penilla»

Contenido eliminado Contenido añadido
ZéroBot (descutir | contrebucions)
m r2.7.1) (Robot Adhibito: es:Lapenilla
m Bot: Arreglos menores y otros
Linia 21:
}}
 
'''A Peniella''' (oficialment, en [[Idioma castellano|castellano]], «''Lapenilla''»<ref name="INE1">{{es}} [http://www.ine.es/nomen2/index.do?accion=busquedaRapida&subaccion=&numPag=0&ordenAnios=ASC&nombrePoblacion=Lapenilla&botonBusquedaRapida=Consultar+selecci%F3n «Lapenilla» en a subpachina «''Relación de unidades poblacionales''» d'o ''Instituto Nacional de Estadística''], consultada l'[[11 de noviembre]] de [[2010]].</ref>) ye un [[lugar]] [[Aragón|aragonés]] d'o [[municipio]] d'[[A Fueva (municipio)|A Fueva]], en a [[Comarcas d'Aragón|comarca]] d'o [[Sobrarbe]] y a provincia de [[provincia de Uesca|Uesca]]. Actualment ye despoblau.<ref name="INE1"/>.
 
==Cheografía y historia==
 
Se troba en una altura menuda, como [[cerro]] d'as estribacions meridionals d'a [[sierra d'o Turón]], en a [[val d'a Cinca]] y, en l'actualidat, chunto a la ribera de l'[[entibo de Lo Grau]]. Fa parte d'a cuenca d'o [[barranco de Clamosa]] (significativament, tamién dito «de A Peniella»), en a ripa [[cuentra]] d'á on ye [[Clamosa]]. Fayó parte d'o [[Clamosa (municipio)|municipio de Clamosa]] dica l'absorción en A Fueva en a [[anyos 1960|decada de 1960]],<ref name="INEinterClam">{{es}} [http://www.ine.es/intercensal/intercensal.do?search=1&cmbTipoBusq=0&textoMunicipio=Clamosa&btnBuscarDenom=Consultar+selecci%F3n «Clamosa» en a subpachina «''Alteraciones de los municipios en los Censos de Población desde 1842''» d'o ''Instituto Nacional de Estadística''], consultada l'[[11 de noviembre]] de [[2010]]</ref>, conseqüencia d'a total despoblación d'os dos nuclios más grans que en feban parte, Clamosa y a propia Peniella.
 
A Peniella ye o zaguer nuclio en a comarca d'o Sobrarbe por o sud, respective a lo corso d'o [[río Cinca]], pus a 1 [[kilometro]] más auguas t'abaixo d'o lugare o río pasa a estar a muga d'entre o [[Semontano de Balbastro|Semontano]] ([[Mipanas]]) y a [[Ribagorza]], por debant de l'[[aldeya de Pui de Cinca]]. L'acceso se fa posible por una pista [[gudrón|asfaltada]] que naixe en o lateral d'a [[carretera local]] HU-V-6441 de [[Graus]] ta [[Troncedo]] en pasando por [[Pano]].
 
Como muitos altros lugars de l'[[Alto Aragón]], A Peniella pareix que presenta una estructura defensiva que posiblement se remonta a la [[Edat Meya]]. O historiador [[Manuel Benito Moliner]] afirmaba que i heba existido un [[castiello]], lur enrunas encara se podrían trobar en o [[sallent]] de [[penya]] en ueste d'a población,<ref name="BENITO">{{es}} [http://www.google.es/url?sa=t&source=web&cd=18&ved=0CEMQFjAHOAo&url=http%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fservlet%2Ffichero_articulo%3Fcodigo%3D253022%26orden%3D81465&rct=j&q=Samper%20de%20Trillo&ei=yjHdTI_sB4imhAeH_s2ADQ&usg=AFQjCNGaqLFa-W2O08IvLOT2VSJDzrcB9A&cad=rja ''Despoblados del antiguo municipio de Clamosa''] por [[Manuel Benito Moliner]]; consultau o [[9 d'aviento]] de [[2010]].</ref>, que se trobaba en mans cristianas en l'anyo [[1067]].<ref name="BENITO"/>. En o cabo d'alto d'o lugar, a 670 metros d'altaria, se troba un [[palacio]] u [[casal]] fuerte<ref name="Despoblados">{{es}} [http://despobladosenhuesca.blogspot.com/search/label/LAPENILLA «''Lapenilla''» en ''Despoblados en Huesca''], consultada l'[[11 de noviembre]] de [[2010]]</ref> que recibe o nombre de ''Casa O Sinyor'', que en chunto con a [[ilesia (edificio)|ilesia]] ye un d'os atractivos d'o lugar,<ref name="Despoblados"/>, anque en l'actualidat se troba en runas.<ref name="Despoblados"/>. Se sabe positivament que o lugar yera [[sinyoría]] d'[[linache d'os Mur|os Mur]] de [[Muro de Roda]] en o [[sieglo XVI]],<ref name="BENITO"/>, y que en o [[sieglo XVIII]] y [[sieglo XIX]] en yera d'[[linache d'os Heredia|os Heredia]]<ref name="BENITO"/> de [[Graus]].
 
==Economía==
[[Imachen:14.Lapenilla.JPG|thumb|right|250px|Qualques casas en A Peniella fan pensar d'un pasau que podría haber estau prou acomodau. ''Casa O Sinyor'', en a imáchen, yera d'un [[chenullo]] d'[[Linache d'os Mur|os Mur]] de [[A Fueva]], que van estar [[sinyoría|sinyors]] d'o lugar dende lo [[sieglo XVI]].<ref name="BENITO"/>.]]
Economicament, A Peniella yera un lugar de preponderancia [[agricultura|agricola]],<ref name="BENITO"/>, con os campos estructuraus en [[faixa]]s y faixetas que dende os arredols d'os casaches se prolargaban baixant t'allá en tres d'os quatros costaus por a on que a orografía o permite. Os [[cerial]]s sembratos en as faixas yeran o caultivo que, d'alcuerdo con o que s'ha puesto constatar, i predominaban,<ref name="BENITO"/><ref name="Recuperación">{{es}} [http://cederul.unizar.es/revista/num01/pag06.htm ''Recuperación integral de Clamosa, Lapenilla y Aldea de Puy de Cinca''] por a ''[[Fundación Pirineos para el Progreso Rural]]'' d'o [[sindicato]] agrario [[UAGA]]-[[COAG]]. Consultau o [[9 d'aviento]] de [[2010]].</ref>, manimenos como tamién gosa pasar en muitos altros lugars, as [[olivera]]s<ref name="BENITO"/> y as [[almendrera]]s<ref name="BENITO"/> plantadas en as [[espuenda]]s complementaban a productividat agricola d'as fincas y achudaban a contener a [[tierra]], y bellas fincas s'adedicaban a la producción de [[vinya]], que feba [[vin]] ta consumo propio.<ref name="BENITO"/>.
 
En a [[ganadería]], M. Benito Moliner quereba pensar que yera un oficio que heba perdido terreno dende o [[sieglo XIX]] dica a despoblación final,<ref name="BENITO"/>, y en calculaba bellas 20 cabezas de [[bestiar]] (d'entre [[uella]]s y [[craba]]s) por cada casa,<ref name="BENITO"/>, más os [[buei]]s y [[masto]]s que se podese tener. Bells [[conillo]]s y [[gallina]]s complementarían a producción animal t'achudar a l'[[alimentación]] d'os habitants, y bell poquet de ganadería d'[[insecto]]s (principalment [[abella]]s; de forma más residual [[cuco de seda|cucos de seda]]<ref name="BENITO"/> tamién) habrían puesto dar productos más secundarios como ta vender-ne ta fuera de lugar.
 
A Penilla teneba tamién un [[molín]] d'[[olio]] anque no en teneba garra de grano, lo que fa pensar de cómo yera de principal a producción d'iste lequido en a redolada (p. ex. en Clamosa se i gosón producir 3.000 [[kg]] en [[1787]]<ref name="BENITO"/>) pero ta fer-se moler o grano heban d'ir ta la vecina capital municipal que yera Clamosa. Un [[tella (material de construcción)|tellero]] y una producción menor de [[lenya]] y [[carbón vechetal]] con as [[lecinera]]s y [[caixigo]]s de a redolada completaban a industria d'o lugar.<ref name="BENITO"/>.
 
==Demografía==
Linia 43:
Anque se tiene conoixencia de A Peniella dende o [[sieglo XI]], seguntes Benito Moliner no se'n puede trobar garra referencia demografica anterior a [[1646]], en a que en estando sinyoría d'os Mur, en A Peniella se cuenta 8 fuegos (casas) que lo propio autor estima representarían a cosa de quatro u cinco habitants<ref name="BENITO"/> por cada casa, d'entre 32 y 40 habitants en o lugar.
 
En [[1713]], en A Peniella o numer de casas (fuegos) s'habría redueito a la metat, con 4 fuegos, lo que faría un total de 20 dica 25 habitants d'alcuerdo con o promeyo de 4-5 habitants/casa<ref name="BENITO"/> que Manuel Benito troba adequau ta ixas envueltas. En [[1787]], sisanta y quatro anyos dimpués, o numer de casas que pagaban [[treudo]]s en A Peniella se conserva estable, con 4 fuegos, pero con una ocupación domestica estimable en 13 presonas/casa,<ref name="BENITO"/>, lo que daría un total de 52 habitants.
 
Ta [[1860]], o numer d'ocupadors de cada casa habría baixau dica 9,1 hab./casa,<ref name="BENITO"/>, pero con un total d'once casas, lo que faría una población total arredol d'os 100 habitants en o lugar, y en [[1900]], con un promeyo d'ocupación de 8,45 hab./casa,<ref name="BENITO"/>, a [[población humana|población]] en A Peniella rondaría os 93 habitants.
 
En l'actualidat y dende os [[anyos 1960]] en que fué expropiau por a [[Confederación Hidrografica de l'Ebro]], A Penilla se troba de tot despoblau.
Linia 56:
 
==Fiestas==
*[[6 de chinero]], '''fiesta d'hibierno''', en celebración d'a [[Epifanía]] de [[Betlem]].<ref name="Fueva">{{es}} [http://www.lafueva.com/fiestas.htm Calandario de fiestas en a pachina oficial de l'achuntamiendo d'A Fueva]; consultada l'[[11 de noviembre]] de [[2010]].</ref>.
*Lunes de [[Pasqua]], [[romería]] t'a [[ermita de Sant Martín (A Peniella)|ermita de Sant Martín]].<ref name="Fueva"/>.
*[[13 d'agosto]], '''Fiesta Mayor''', fendo-le honras a [[Sant Póliz]].<ref name="Fueva"/>.
 
==Referencias==