Diferencia entre revisiones de «Pireneu»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
m →‎Vinclos externos: replaced: Perine → Pirene (5)
Linia 26:
 
== Cheolochía ==
En o marco d'a [[tectonica de placas]] o Pireneu s'interpreta como un [[orocheno de colisión]]. Dimpués de producir-se una rotación d'a [[placa iberica]], se produce una colisión entre esta placa y a [[placa euroasiatica]] con plegamiento d'as rocas sedimentarias principalment formatas en as [[plataformas continentals]] d'estas placas y acurzamiento litosferico, con [[obducción]] d'a placa euroasiatica sobre a placa iberica. En este proceso de colisión se formoron tamién o [[Sistema Iberico]] y as [[Costero-Catalanas]] como [[cordelera]]s y a [[Depresión de l'Ebro]] como [[cuenca d'antepaís]].
 
As caracteristicas cheolochicas mas destacadas son a disimetría d'as vesants en o sentiu transversal, ye dicir que a suya baixant ye muito mas accentuada en a vesant francesa que no en a espanyola, y a disimetría en o sentiu lonchitudinal: desciende suaument enta l'[[Atlantico]] y feriosament enta la [[Mediterrania]].
 
Línea 31 ⟶ 33:
 
Se i pueden distinguir quantas unidatz:
* [[Pireneu axial]].
* [[Prepireneu interior]] u "Sierras interiors".
* [[Depresión pirenaicapirerenca intermeya]].
* [[Prepireneu exterior]] u "Sierras exteriors".
 
O Pireneu axial ye formau de materials d'a [[Era Paleozoica]] plegatos en a orochenia herzinica, que s'han erosionato dimpués d'a orochenia y que han feito de [[socle]] pa la sedimentación en a [[era segundariasecundaria]].
 
O [[Prepireneu]] consiste en cabalgamientos[[cabalgamiento]]s y [[mantos de corrimiento]] que viachoron enta o sud quan s'alcorzó a [[crosta inferior]].
 
A [[depresión pirenenca intermeya]] no siempre ye bien definita, por a superposición de mantos de corrimiento y cabalgamientos, pero se veye bien en a [[Canal de Berdún]].
 
== Tucas ==