Diferencia entre revisiones de «Idioma celtibero»

Contenido eliminado Contenido añadido
A 23:43, 31 mayo 2007 llevamos 6002...el 6002 fue Meuse, el 6001 fue Meurthe-et-Moselle...y por tanto el 6000 ha de ser Tuca Llardana no? pq el de Var (desambigazión) no contaría...
Linia 18:
 
== Distribuzión ==
Se charraba en zonas de bellas [[Probinzias d'España|probinzias]] de o centro y nordest d'[[España]]: [[Probinzia de Zaragoza|Zaragoza]], [[Probinzia de Tergüel|Tergüel]], [[Probinzia de Cuenca|Cuenca]], [[Probinzia de Guadalaxara|Guadalaxara]], [[Probinzia de Segobia|Segobia]], [[Probinzia de Soria|Soria]], [[Probinzia de Burgos|Burgos]] y [[A Rioxa]].
 
De seguro i eba enclaus en atras zonas d'España, porque [[Plinio]] deziba de os celticoszelticos de ''Beturia'' (costa entre a Guadiana y o Guadalquivir) deszienden de os zeltibers y les se parixen en ritos, lengualuenga y nomes de ziudaz como ''Nertobriga''. Se sape tamién que i eba poblazions fortificatas por os zeltiberos chunto a os [[ibers]] ausetans.
 
A parte de lo que deziba Plinio l'arqueolochía confirma más enclaus zeltas d'afinidat zeltibera en l'[[Algarbe]] (estelas) y [[Alentejo]] (zeramica con orichen posible entre os arebacos).
 
Enta l'uest de a peninsula o zeltibero yera en contacto con lenguas indeuropeyas de clasificazión polemica como o [[lusitano]], propia de etnias como os lusitans, betons y puede que os baczios.
 
== Fuens ==
 
Entre as fuens destacan:
 
Línea 41 ⟶ 39:
 
== Descripzión ==
 
* '''Carauters arcaicos indoeuropeyos''': O zeltibero teneba arcaísmos indoeuropeyos que no aparixen en atra lengua zelta:
**Chenitibos singulars de os temas en o-, que ye –o en cuenta de –i.
Línea 47 ⟶ 44:
**Chenitibo –as de os temas en a-
**Uso de conchunzions como ''kue'', ''nekue'', y a conchunzión uta, que tamién se conoxe en [[indoiranio]].
 
* '''Carauters arcaicos zeltas comuns con o gaelico''': representaban feitos que enantes se trobaban en o protozelta que se charraba en Europa Zentral, que eboluzionoron ta atros carauters, pero que se conserboron en gaelico y zeltibero por a posizión marchinal suya.
** O zeltíbero s'esfenziaba de o lepontico, galo y de as lenguas zeltas de Britannia, (lenguas galobritónicas), y coincidiba con o gaelico, en que conserbaba a -Kw- indoeuropea, y no la transformaba en P-. Asinas en gaélico ''capeza'' se dice ''cenn'', (y se diziría de manera parexita en zeltíbero), en [[galo]] y en [[bretón]] se diz ''penn'', como en [[Uther Penn Dragon]]; en gaélico se diz ''Mac'', (fillo de), en galés se diz ''(m)ab''.
** Atra coinzidenzia con o gaelico yera que conserbaba a g- labiobelar.
** O gaelico mos puede serbir pa interpretar o nome arebacos como bacc(i)os de l'est, igual que l'antigo reino de Arguill en [[Escozia]] que significa ''Oir Ghaedil'', gaelicos de l'est.
 
* '''Carauters arcaicos zeltas comuns con o lepontico''': O zeltiberico y o lepontico se parixeban en que o zeltiberico teneba un chenitivo singular –o, pa os temas en o-, y o lepontico lo teneba en –u, en cuenta de -i como en as atras lenguas zeltas.
 
* '''Carauters comuns con o galo y o lepontico''': O zeltíbero se parixeba a o galo y a o lepontico en que teneba datibos plurals en –''bhos'', (-''bo'', -''bi'' en galo), y acusatibos –m, -n de os temas en a-.
 
== Onomastica ==
 
*Bi ha toponimos zeltibers carauteristicos:
 
**Rematatos en -'''briga''', (pueyo, corona u mon fortificato): ''Nertobriga, Arcóbriga, Munébrega'', (antiga ''Mundobriga''). Sin dembargo no siempre un topopónimo acabado en ''briga'' ye zelta, [[Ballabriga]] bién de o latín ''Aprica'', abrigata
 
**Con a radiz '''''seg''''', (victoria): ''Segontia'' > [[Siguenza]], ''Segovia'' > Segobia, Sigueya, ''Seguisamo'' > [[Sasamón]].
 
**Con un superlativo en ''sama, xama'', visible en a diosa gala ''belisama'', tenemos a más de ''Seguisamo'', ''Uxama'', (la muito alta, en Soria, y tamién atra en tierras autrigonas) y ''Ledaisama'' > [[Ledesma]].
 
**Atros topónimos curiosos son ''Clunia'' > [[Coruña del Conde]], igual que [[a Coruña]] gallega, y ''Contrebia'', nome de diferens ziudaz zeltiberas.
 
 
*Se conoxen muitos antroponimos de zeltibers, pero se troban por tota a península, fuera y drentro de l'antiga Zeltiberia. Entre os zeltibers de tot ye ''Aius''.
 
*Son muito interesans os teonimos:
 
**'''Neito''': En o bronze de Botorrita sale Neito, y corresponde con o dios irlandés ''Neit''
**'''Lugus''': o santuario de [[Peñalba de Billastar]] le yera dedicato, aparixe mencionato en os bronzes de Botorrita, y en una lapida d'Uxama, (Burgo de Osma). Corresponde con o dios irlandés Lug, conoxito en tot o mundo Zelta, [[Lyon]] bién de Lugdunum.
 
**'''Ocnioroco''': bi ha una lápida dedicata a ''Mercurius ocniorocus'' en [[Monreyal de Fariza]], (Zaragoza), corresponde a l'irlandés ''ogma'' y o galo ''ogmios''.
 
 
 
== Enrastres esternos ==