Diferencia entre revisiones de «L'Aínsa»

Contenido eliminado Contenido añadido
m ortografía, replaced: biello → viello using AWB
Jpbot (descutir | contrebucions)
m Venezuela, replaced: perine → pirene (5)
Linia 42:
D'ixe mesmo [[sieglo XII]] ye la ilesia d'a villa, que se consagró en l'anyo [[1181]] a l'advocación de [[Santa María]]. Ixe templo romanico tiene una sola nau central, con un [[abside]] que tiene un [[crismón]] imposau d'o [[sieglo XI]], y que diz que talment ye veniu de l'antiga ilesia de [[Sant Salvador]], hue desapareixida, que yera en o casco antiguo. En a ilesia atualment no se'n gosa trobar obras d'arte pos malament las cremoron en a [[Guerra Civil Espanyola|Guerra Civil]] en prener-se la villa per as fuerzas republicanas chusto antes que no las fesen fuera con a ofensiva nacional que heba d'encorralar-las en a [[Bolsa de Bielsa]]. A unica resta d'entre tot ixe arte relichioso que i heba antes d'a Guerra la composa una talla renaixentista d'a virchen María (sieglo XVI) que se podió sacar d'antes de la esferra y se conservó en [[Tricás]]<ref name="AínsaGEA">{{es}} Dentrada [http://www.enciclopedia-aragonesa.com/voz.asp?voz_id=359&tipo_busqueda=1&nombre=A%EDnsa&categoria_id=&subcategoria_id=&conImagenes= ''Aínsa''] en a [http://www.enciclopedia-aragonesa.com/ ''Gran Enciclopedia Aragonesa'' (GEA) Online], consultada lo [[29 d'agosto]] de [[2009]].</ref> ([[valle d'A Solana]], [[Fiscal]]).
 
O templo tiene, a demés, un claustro-colechiata que, igual como la [[baptismo|pila baptismal]] en o suyo altar, se construyó en o [[sieglo XIII]]. Son carateristicas, tamién, as cinco arquivueltas en a [[portalada (arquitectura)|portalada]] prencipal d'o templo, y lo forato d'a campana alto en o campanal, os quals no conoixen semellanza sique en altros templos perinencospirenencos d'[[Aragón]] y sobretot, en o romanico d'o [[perineupireneu]] [[Provincia de Leida|leidán]].
 
L'Aínsa estió tamién una «[[Sobrecullida]]» prencipal en o sistema treudatario [[reino d'Aragón|aragonés]]<ref name="CuencaDelAra"/>. Una sobrecullida no yera sique lo puesto a on se i concentraba la recaudación d'os [[treudo]]s ("tributos") d'as diferents «[[cullida]]s» d'un territorio. As cullidas u ''collidas'' sen gosaba recaudar en os lugars y villas más amanados a las mugas d'o reino, y en o Sobrarbe se feban cobrar a totz os que queresen cruzar os puertos en levando garra mercancía (l'impuesto yera proporcional a la valgua d'ixa mercancía) per as tres valles de muga que la comarca tiene, [[valle de Broto|Broto]] (teneba la cullida en [[Torla]]), [[balle de Bielsa|Bielsa]] (con cullida en ixa villa) y [[valle de Chistau|Chistau]] (con cullida en [[Plan]]). Sobre d'ixa capitalidat no nomás treudataria en o Sobrarbe, [[Chuan Baptista Labanya|Labanya]] en escrebió:
Linia 52:
Anque no se conoix a forma que podió tener a fortificación primera que i habió en o lugar, en a primera metat d'o [[sieglo XI]] se contruyoron as partes más antigas d'a fortaleza que se son conservadas dica l'atualidat. Dica no fa guaire se'n consideraba que feba parte d'ixes primers estadios a [[torraza]] pentagonal (restaurada no fa guaire) y qualques restas de muralla que se son conservadas en o sector nordueste d'a fortaleza.<ref name="RomanicoAragones">Dito en {{es}} [http://www.romanicoaragones.com/fortificaciones/24-Ainsa.htm www.RomanicoAragones.com], consultado lo [[18 d'agosto]] de [[2009]].</ref> Hue s'ha puesto saber per as [[aspillera]]s que bi han tanto en a torre como en as murallas, tot ixo el devantoron en o renaiximiento<ref>Afirmación d'Adolfo Castán en {{es}} [http://www.romanicoaragones.com/fortificaciones/24-Ainsa.htm www.RomanicoAragones.com] consultado o [[18 d'agosto]] de [[2009]].</ref>. O castiello meyeval, anque ha gosau mantener bellas trazas d'as que heba teniu antes mas, perdió la forma en as reformas d'o [[sieglo XVI]] que el restructuroron de tot.
 
En a segunda metat d'o [[sieglo XVI]], baixo lo reinado de [[Felipe II d'Espanya]], l'arquitecto [[Toscana|toscán]] [[Tiburcio Spannocchi]] (que heba disenyato no feba guaire la fortaleza de [[Chaca]])<ref name="CastillosDeAragon">Dito en {{es}} [http://www.castillosdearagon.es/index.php?sec=6&fort=18 www.CastillosDeAragon.es], consultado lo [[18 d'agosto]] de [[2009]].</ref> prenió la misión de remodelar o bastión de L'Aínsa en aproveitando la existencia d'estructuras defensivas antigas, ta fer tornar L'Aínsa una ''[[Plaza Fuerte]]'' que podese defender os pasos enta l'interior d'Espanya a traviés d'este sector d'o PerineuPireneu, fendo-se las previsions debant de l'eventual esclatiu d'una guerra con [[Francia]]. En [[1593]] s'ha documentado que ixas obras ya s'heban rematadas, habendo-ie una dotación remanent d'hombres que la guardaban<ref name="Comarca"/>. En [[1610]], o cartografo [[Portugal|portugués]] [[Chuan Baptista Labanya]] escribió d'ixa fortificación:
{{Cita|''En el cabo de la villa hacia el llano, arrimada a ella, se hizo una casa fuerte con quatro torres, en la que hay un capitán con 50 soldados, puesto que están asignados para esta plaza 150. Tiene una plaza capaz para refugiarse dentro toda la gente de la villa en caso de necesidad, hay algunas armas y piezas de artillería. El capitán se llama Lázaro De La Madrid, soldado viejo.<ref name="Labaña"/>|[[Chuan Baptista Labanya]]; 21 d'aviento de [[1610]].}}
 
A forma d'ixa fortaleza, feita en o sieglo XVI, yera de quadrilatero con quatre torres. Amás surueste ye la [[torraza]] prencipal en a construcción y ye tamién d'a qual sen suposaba orichens meyevals (como a sobén se'n ha dito) perque ye feita de planta pentagonal dica que con bela miqueta d'obserbavión se i veyen as aspilleras (5 en a planta baixa) d'estrutura clarament renaixentista, y mesmo una que ye canyonera coma ta fer surtir o carrón d'un arma de fuego a traviés d'ella, como no se gosó fer dica ixas envueltas, no pas en a Edat Meya. A [[falsa]] d'a torraza se troba en connexión con l'estilo arquitectonico d'os edificios defensors en a [[Ribera de Fiscal]]<ref name="Comarca"/>, talment per estar obra d'os paisans que la construyoron.
 
Dimpués que el setiesen y batisen con artillería los [[Francia|franceses]] en [[1706]], en a [[Guerra de Sucesión Espanyola]], o castiello de l'Aínsa sería albandonato en [[1742]] per decir-se inutil y poco capable ta defender a villa<ref name="Comarca"/>. En [[1833]] el reconstruyó y quitó d'enrunas o coronel [[Joaquín de Ezpeleta Enrile|Joaquín de Ezpeleta]] ta que podese resistir eventuals enrestidas [[Guerras carlistas|carlistas]], pero a prencipios d'o [[sieglo XX]] coma s'ha puesto saber per as [[fotografía]]s que i quitó lo perineístapireneísta francés [[Lucien Briet]] y las descripcions que tamién en fayó, o castiello ya se tornaba a trobar feito enrunas<ref name="HuellasBriet">{{es}} ACÍN FANLO, José Luis; ''Tras las huellas de Lucien Briet, Bellezas del Alto Aragón''; Prames. Zaragoza, 2002; ISBN 84-8321-064-9</ref>. Dende [[1931]] tiene consideración oficial de «''Monumento Histórico Artístico''», enguán «''[[Bien d'Intrés Cultural|Bien de Interés Cultural]]''».
 
==A Morisma==
Linia 78:
 
[[Imachen:L'Aínsa - Ventanas del Casco Antiguo (3).jpg|thumb|250px|left|[[Finestras]] cheminadas de ''Casa Bielsa'', en o vico antiguo de L'Aínsa.]]
A ilesia de L'Aínsa se construyó en o [[sieglo XII]], y a epoca de mas gran creiximiento d'a villa en a Edat Meya y sin que se'n haiga puesto saber o momento exacto que se devantó. Muitos historiadors consideran que en habendo-se reconquiesta la tierra baixa, as comarcas perinencaspirenencas d'[[reino d'Aragón|Aragón]] habioron a experimentar una crisi economica (perdioron os treudos de «[[peita]]s» que os territorios musulmans les tributaban) y demografica per a repoblación d'os territorios reconquiestos. A ilesia, anque per as suyas dimensions no ye garra monimento superior a las ilesias que se fayoron en ixa epoca en [[Europa]], s'ha de pensar cómo se podió construir en penando la comarca d'ixe estau de crisi, con pocos recursos per estar luent d'as nuevas ciudatz y centros economicos d'o reino, y mesmo fendo-ie lo [[campanal]] tan altero que gosa tener (5 plantas), que sí que ye tan important d'entre os campanals [[Arte romanico|romanicos]] de l'[[Alto Aragón]]<ref name="CuencaDelAra"/>.
 
A consagración d'a ilesia se fayó en [[1181]] que se tienga decumentación, a l'advocación de [[Santa María]]<ref name="CuencaDelAra"/>, marcando con tota probabilidat o final d'a construción<ref name="AínsaGEA"/>. A ilesia yera tamién [[colechiata]], con claustro propio d'estilo peculiar (irregular en comparanza con altros feitos ta par d'alavez), pentagonal, que se contruyó en o [[sieglo XIII]]<ref name="AínsaGEA"/>, y l'abside semicircular, concorde con tot l'estilo romanico, teneba comunicación con l'[[hespital]] de pelegrins que tiempos n'habe se trobaba a'l canto d'a ilesia<ref name="AínsaGEA"/> (y que, significativament, encara da lo nombre a la puerta d'ixe cabo d'a villa). A ilesia tiene, amés, una cripta devantada con 18 columnas cadaguna con chapitels propios<ref name="AínsaGEA"/>, y sustentando lo [[teito]] de [[piedra picata|piedra picada royisca]] bien particular. Qualques partes d'a nau d'o templo s'han modificau en os sieglos posteriors<ref name="AínsaGEA"/>.