Diferencia entre revisiones de «Parlas d'o Guadalop-Mezquín»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 17:
As '''parlas d'o Mezquín-Guadalop''' son a forma d'o [[Idioma catalán|catalán]] charratas en lugars orientals d'a comarca d'o [[Baixo Aragón (comarca)|Baixo Aragón]] y en [[Val Chunquera]], (en a comarca d'o [[Matarranya]]).
 
Ye un [[catalán nordoccidental]] de transizión[[parlas de transición|transición]] enta o [[valencián]] con caracters muito insolitos que quasi no se troban fuera d'a redolada, u que si se troban, se troban en a [[Ribagorza]], muito luénluent.
 
Tot producto d'a evolución en una zona que nunca no ha tenito institucions catalanas, con centros administrativos y economicos castellanoparlants. L'unicoO solo contacto historico con atras zonas catalanoparlants son as relacions presonals con a comarca d'o Matarranya y con a comarca de [[Los Puertos de Moriella|los Puertos]], que son en cheneral menos importans que con [[Lo Mas de las Matas]], [[Alcorisa]], [[Calanda]], [[Torrociella d'Alcanyiz]], [[Castelserás]] u [[Alcanyiz]]. [[Moriella]] yera un centro comercial muito important dica fa un sieglo u dos.
 
== Fonetica ==
*Diftongación d'a E/ɛ/ ubierta catalana en -ia-: ''piau, diau'', en cuenta de ''[[peu]], deu''.
*En bells lugars a O ubierta se cierra y se confunde con a O cerrata, con o que os 7 fonemas vocalicos d'o catalán nordoccidental se reducen a 5.
*Bi ha lugars on as Z, Ç d'o catalán meyeval evolucionan ta o mesmo [[fonema interdental]] que en [[Idioma castellán|castellán]] y [[Idioma aragonés|aragonés]]. Val Chunquera seseya como en o catalán cheneral y en o catalán d'o Matarranya.
*A -r final se pronuncia en [[Auguaviva]], igual que en [[valencián]].
*Dependendo d'os lugars bi ha bell [[aragonesismos en o catalán|aragonesismo]] fonetico como ''[[plantaina]]''<ref>[[Artur Quintana i Font]] ''El parlar de la Codonyera, resultats d'unes enquestes: resumen de la tesis presentada para aspirar al grado de Doctor en Filosofía y Letras''. Universidad de Barcelona, 1974[http://books.google.com/books/about/El_parlar_de_la_Codonyera_resultats_d_un.html?id=fu08cgAACAAJ]</ref>, y atros que podrían estar més probablement castellanismos foneticos que aragonesismos foneticos: ''[[fongo]]'', ''plorón''<ref>[[Artur Quintana i Font]] ''El parlar de la Codonyera, resultats d'unes enquestes: resumen de la tesis presentada para aspirar al grado de Doctor en Filosofía y Letras''. Universidad de Barcelona, 1974[http://books.google.com/books/about/El_parlar_de_la_Codonyera_resultats_d_un.html?id=fu08cgAACAAJ]</ref>.
 
== Morfolochía ==
*Mantiene os 3 [[adchectivos demostrativos en o catalán|demostrativo]]s d'o catalán meyeval.
*S'emplega a preposición ''enta'', como en [[Idioma aragonés|aragonés]], catalán ribagorzano y leidán, en cuenta de ''cap a'' como en catalán cheneral y matarranyés.
 
== Referencias ==
{{listaref}}
 
== Bibliografía ==
*[[Artur Quintana i Font]] EL''El PARLARparlar DEde LAla CODONYERA.Codonyera, RESULTATSresultats Dd'UNESunes ENQUESTESenquestes: resumen de la tesis presentada para aspirar al grado de Doctor en Filosofía y Letras''. Universidad de Barcelona, 1974[http://books.google.com/books/about/El_parlar_de_la_Codonyera_resultats_d_un.html?id=fu08cgAACAAJ].
 
{{Dialectos d'o catalán}}