Diferencia entre revisiones de «Arctostaphylos uva-ursi»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
correchir ábitat, posar vinclo ta habitat
Linia 17:
La '''buixaruala''' u '''buixareta''' (''Arctostaphylos uva-ursi (L.)'') ye un arbusto [[perennifolio]] d'a familia d'as [[ericacias]].
 
Una especie amanata, la '''buixaruala d'os Alpes''' (''[[Arctostaphylos alpina]] (L.) Spreng.''), ye de fuella caduca, flor blanco-verdenca y [[lulo]] negro.
 
== Denominación ==
Linia 37:
 
[[Imachen:Gayuba manto.jpg|thumb|300px|left|Extensión plena de buixaruala]]
== ÁbitatHabitat ==
L'[[Habitat]] d'a buixaruala abraca buena parte d'[[Europa]], [[Asia]] y [[America d'o Norte]]. En a [[peninsula Iberica]], s'esparde sobre tot per lo centro y la metat oriental, dende los [[Pirineus]] y lo [[Sarrallón Cantabrico]] dica lo [[Sarrallón Penibetico]].
 
Ocupa a ormino las clapas de carrascars[[carrascar]]s, caxicars[[caixicar]]s, y pinars[[pinar]]s, preferindo las costeras petrosas y las collatas humedencas d'os monts.
 
== Historia ==
Linia 46:
 
== Usos ==
[[Marco Polo]] escribió que, en o sieglo XIII, los chinos lo emplegaban como diuretico t'os [[rinyons]] y los problemas urinarios. Los amerindios tamién en feban uso ta ixos problemas pero ta tratar belasbellas malautias venerias, los calculos urinarios, la [[cistitis]] y la uretritis, y la obesidat. Los colonos americans la emplegoron igualment contra la nefritis. Hue encara se fa servir a qualques países, como [[Polonia]].
 
Las suyas fuellas s'utilizan en a industria d'o tabaco. Bellas etnias amerindias la incorporaban a las hierbas ta fumar.
Linia 53:
 
=== Farmacopea ===
* Propiedatz: [[diuretica]], [[astrinchent]], [[antilitiasica]], [[antipiretico]].
* Parte usata: fuella.
 
L'arbutina y la metilarbutina son d'ordinario eliminatas per lo rinyón mientres que son trasformatas en hidroquinona, que exerce una acción sedant y antipiretico. La buixaruala ye conoixita dende abe tiempo per lo suyo efecto diuretico y antiseptico natural d'as vías urinarias en o causo de cistitis, [[enuresi]] y incontinencia.
 
[[Categoría:Ericaceae]]