Diferencia entre revisiones de «Los Puertos de Moriella»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
m refirme aerio
m ortografía using AWB
Linia 19:
'''Los Puertos de Moriella''' (en [[Luenga valenciana|valenciano]] ''Els Ports'') son una [[comarcas d'o País Valencián|comarca]] [[País Valencián|valenciana]] d'o norte y montanyosa, con capital en [[Moriella]]. Muga a lo norte y a l'ueste con [[Aragón]] y [[Catalunya]] (con o [[pico d'os Tres Reis]], aintro d'os [[puertos de Bezeit]]), a l'este con o [[Baixo Mayestrato]] y a lo sud muga con l'[[Alto Mayestrato]].
 
Ye una comarca catalanoparlant, on se charra o sozdialeuto [[tortosín]], de transición entre o [[valencián]] y o [[leridán]], eszeutofueras lod'o municipio d'[[Olocau del Rey]], de fabla [[Idioma espanyol|castellana]], porque dependeba de l'[[arcebispato de Zaragoza]] y no d'o [[bispato de Tortosa]] como o resta d'a comarca.
 
O clima ye muito continental y os suelos sobre as calsineras, pobres y erosionatos. Esto fa que l'agricultura mediterrania siga muito limitata y siga mas importán a ganadería, en espezialespecial [[bacumen]]. En as zagueras decadas d'o sieglo XX s'ha desembolicato a recoleción u cultibo de trufas por imitación d'os catalans que beniban ta os Puertos pa escar-ne.
 
Historicamén ha tenido influenziainfluencia aragonesa y os ligallos con l'altiplano de Teruel y o Baixo Aragón encara se manteneban en o [[sieglo XX]]. Esiste un [[danzedance]], como enantes en muitos lugars d'Aragón, y una tendenziatendencia a emigrar tanto ta a costa mediterrania como ta o Matarraña u ta la cuenca baixa d'o río Guadalop, on son conoxitos como ''Els de la Serra'', ''Pastors'', ''Los de la Sierra''. Muita chen d'[[Alcañiz]], [[Calanda]], [[Mas de las Matas]] u [[Val de Robres]] ye filla u nieta de chen que emigró en masa de lugars d'esta comarca y han feito fortuna.
 
== Historia ==
A zona estió poco poblata en a [[Edat Meya]], pero teneba impotancia estratechica pa os [[Islam|musulmans]], que yeran bien establitos en las tierras planas de Lebant y d'a [[Val de l'Ebro]]. Los Puertos de Moriella yeran importans pa a comunicación entre los moros de [[Zaragoza]] y [[Valencia]], y por ixo [[Alifonso I lo Batallero]] a prenió en [[1117]], con l'aduya de [[Gastón IV de Biarn]]. A capital de l'Ebro yera aislata de [[Valencia]], o suyo prenzipalprencipal apoyo, con a ruta de Los Puertos u ''Al Burt'' bloqueyata, y preparata pa estar presa l'anyo binient.
 
Quan [[Remón Berenguer IV de Barcelona|Remón Berenguer IV]] prenió [[Tortosa]], [[Leida]] y [[Fraga]], la zona se plenó de poblazionspoblacions musulmanas espulsatas u fuyitas, fendo difizildificil a ocupación y repoblación de lo [[Matarraña]]. [[Blasco d'Alagón]] conquirió a zona y o castiello de [[Moriella]]. [[Chaime I d'Aragón|Chaime I]], beyendo o balor estratechico d'esta plaza, pensó que eba de pertañer a o rei y forzó a Blasco d'Alagón a da-le-ne, con a compensación o condato de [[Sastago]].
 
Parte d'os repobladors d'a zona estioron [[Aragón|aragoneses]] d'a [[Chacetania]], y por ixo ye común l'apellito ''Tena'', y en [[Lo Forcallo]] a diftongación en -ia- d'a y ubierta catalana y l'apichato d'a G.
Linia 34:
Bi eba presencia [[templers|templera]], y dimpués d'a disolución d'os [[templers]] se creyó con os repuis de l'antiga [[orden de Montesa]]. O terreno gobernato por os d'esta orden se clamó Maestrat, ([[Mayestrato]]), y d'astí o nombre d'o nort de Castellón.
 
En o [[sieglo XIX]] estió un importán foco [[Carlismo|carlista]]. [[Ramón Cabrera|Cabrera]] prenió [[Moriella]] y fizo fuyir a l'exerzitoexercito [[Isabel II d'Espanya|isabelino]] prou superior que querera recuperar-la, por o cualo o tigre d'o Mayestrato se fizo famoso en Europa y se'n charró muito en os periodicos d'a epoca.
 
{{Municipios Puertos de Moriella}}