Diferencia entre revisiones de «Pegunta»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
→‎Introduzión historica: refirme aerio, replaced: bida → vida
Sin resumen de edición
Linia 1:
{{Grafía_87}}
[[Imachen:University of Queensland Pitch drop experiment-6-2.jpg|thumb|200px|Pegunta]]
La '''pegunta''' u '''pez''' ye un repui de la [[pirolíspirolisi]] d'un material organico u [[destilazióndestilación]] d'[[alquitrán|alquitrans]]. Ye solida a [[temperatura]] ambient, y una barracha complexa de muitos [[idrocarburohidrocarburo]]s la composa:
 
*[[idrocarburohidrocarburo aromatico|idrocarburoshidrocarburos aromaticos]] [[idrocarburohidrocarburo poliziclicopoliciclico|poliziclicospoliciclicos]].
*[[oligoarilo]]s y [[oligoarilmetano]]s
*compuestos poliziclicospoliciclicos y [[eteroaromaticoheteroaromatico]]s
 
Las peguntas presentan un amplo bentalloventallo de [[tobura]] en cuenta d'una [[temperatura]] definita de [[fusión]]. Quan se dixadeixa que siga frida de nuebonuevo la pegunta solidifica sin [[cristalizazióncristalización]].
Los idrocarburoshidrocarburos aromaticospoliziclicosaromaticospoliciclicos son lo grupo de compuestos més abundants en las peguntas. Seguntes lur estructura, se pueden clasificar en [[cata-condensato]]s y [[peri-condensato]]s. Los cata-condensatos presentan [[atomo]]s de [[carbonio]] terziarioterciario comuns, como maximo, a dos aniellos aromaticos, mientres que en los peri-condensatos, belbell atomo de carbonio terziarioterciario pertenexperteneix a tres unidazunidatz aromaticas. La diferent tipolochía d'ixas dos clases de compuestos poliaromaticos toca a lo suyo comportamiento, por eixemplo a la reactibidatreactividat termica suya.
 
==IntroduziónIntroducción historica==
La '''pegunta''' estió lo producto més esportatoexportato por [[Finlandia]] mientres los sieglos [[sieglo XVII|XVII]] y [[sieglo XVIII|XVIII]]. Las [[nau]]s y [[buque]]s mercaders [[Europa|europeyoseuropeus]] prezisabanprecisaban pegunta a manta, y lo principal suministro probenibaproveniba de las [[selbaselva]]s de [[conifera]]s de lo [[reino de SueziaSuecia]], que alloraalavez ocupaba Finlandia. En atros países la pegunta se sacaba de [[pin]]s biellosviellos, u lo que quedaba dimpués de tallar l'árbol, como materia prima pa sacar pegunta. Los [[suecos]], [[fineses]] y [[carelios]] la sacaban de pins chóbenschóvens.
La [[crosta]] de arbols y matullos se tallaba pa produzirproducir inzisionsincisions por las que dimpués iba a fluyir la [[resina]]. Dimpués d'unas añatasanyatas estos arbolsárbols los tallaban, los partiban en trozos chicozchicotz y los almazenaban pa produzirproducir pegunta. La pegunta la trasportaban ta los puertos en tonels y la embarcaban pa que plegase ta los [[mercato]]s internazionalsinternacionals. Lo negozionegocio de la pegunta estió un modo principal de vida pa los abitadorshabitadors de lo sudueste de Finlandia, en l'interior, sobretot [[CarelioCarelios]]s. Més tarde a finalsfins de lo millor tiempo d'esta industria, tamién se prozesabaprocesaba en las rechions d'[[Ostrobotnia]] y [[Kainuu]].
 
Bi ebaheba una creyenziacreyencia que dizibadiciba que fer servir pins de 30 a 40 añosanyos yera una gran perduga, en espezialespecial porque las selbasselvas on s'espleitaba la pegunta nunca no plegaban a produzirproducir troncos grans buenos pa las [[serrería]]s, y s'ebanheban de sustituir por las [[pizeyapiceya]]s, no tan buenas crexedorascreixedoras. SindembargoManimenos las rendas[[renda]]s prozedentsprocedents de la benda[[venda]] de [[brea]] lis feban onrahonra a los abitadorshabitadors d'ixas rechions. EbanHeban d'espleitar un recurso natural en una zona de suelo pobre en [[nutrient]]s, fuese lo recurso que fuese.
 
En Finlandia fabricoron pegunta mientres 300 añosanyos, rematando a prinzipiosprincipios de lo [[sieglo XX]], quan dixorondeixoron de costruirconstruir embarcazionsembarcacions con fusta, y se reduzióredució a requesta d'este material.
 
En l'[[Alto Aragón]] occidental se diz ''pez'' y l'[[Alto Aragón]] oriental se diz ''pegunta'', común con o [[Idioma catalán|catalán]], como en textos en [[castellán d'Aragón]] de lo [[sieglo XVI]] encara esistibaexistiba la parabra ''peguntar'' como relatibarelativa a la costruciónconstrución y ye un compuesto de ''PICARE'' + ''UNCTARE'', la forma oriental pareix deribarderivar de lo verbo.
 
[[Categoría:Incheniería quimica]]