Diferencia entre revisiones de «Ucraineses»

Contenido eliminado Contenido añadido
Linia 119:
 
=== Guerra civil y caos ===
O repliegue d'os [[Alemanya|alemans]] y [[Imperio AustrongaroAustro-hongaro|austrongarosaustro-hongaros]] en noviembre de [[1918]] en perder a [[Primera Guerra Mundial]] fa que i aigahaiga un bueitovueito de poder en Ucraína y que amanixcanamaneixcan fazionsfaccions enfrentatasenfrontinatas:
* Os [[bolchebiquebolchevique]]s
* [[Symon Petliura]]
* Os [[Anarquismo|anarquistas]] de [[Nestor Makhno]]
* Bandas cosacas de [[Nikifor Grigoriev]]
* Os [[ExerzitoExercito blanco|exerzitosexercitos rusos blancos]]
* Os exerzitosexercitos [[Aliatos (Primera Guerra Mundial)|Aliatos]] ([[ExerzitoExercito francés|francés]] y [[ExerzitoExercito griego|griego]])
* O [[ExerzitoExercito polaco]]
 
En [[Galitzia Oriental]] os rutens dominan [[LvovLviv]] en primerías de noviembre y demandan a unión con una Ucraína independient. Pero os [[polacos]] ocupan LvovLviv o [[22 de noviembre]] y controlan o conchunto de Galitzia Oriental en mayo de [[1919]].
 
Petliura, liberato por os alemans s'apodera de [[Kiev]] o [[14 d'aviento]] de [[1918]]. Lo atacan os bolchebiquesbolcheviques o [[6 de febrero]] de 1919 y en abril ha de replegar-se ta [[Kamenets]]-[[Podolsk]]. Prebará de nuebonuevo tornar en agosto y en mayo de [[1920]] con os polacos.
 
Os bolchebiquesbolcheviques costituyenconstituyen o [[28 de noviembre]] de 1918 un Gobierno probisionalprovisional d'Ucraína en [[Kursk]] ([[Rusia]]). O [[3 de febrero]] de 1919 son en [[Khartov]] y o [[6 de febrero]] en Kiev. O [[14 de marzo]] se proclama a [[Republica SobieticaSovietica d'Ucraína]].
 
En as bocas d'o [[río Dniéper|Dniéper]] o cabo de banda Grigoriev se presenta como ereuhereu d'os [[Cosacos ZaporogosZaporizhians|ZaprogosZaporizhians]], y establixestableix o suyo cuartelquartel cheneral en [[Alexandría]], lanzando espedizionsexpedicions dica a [[Mar Negra]].
 
MésMes enta l'este l'anarquista [[Nestor Makhno]] ha organizatoorganizó en abril de 1917 una Unión de campesins en [[Goulai Plé]], a lo noreste de [[Mariupol]]. Se mantién en a rechión tot l'anyo 1918 en guerra de guerrillas contra os ocupants alemans y austrongarosaustro-hongaros. En primerías de 1919 controla o territorio entre a [[mar d'Azov]] y [[Iekaterinoslav]], y resiste a presión d'os exerzitosexercitos rusos blancos d'[[Anton Ivanovitch Denikin]], instalatos en a rechión d'o baixo [[río Don|Don]] y apoyatosrefirmatos en os [[cosacos de Kubán]].
 
Os desembarcos de tropas aliatas en aviento de 1918 rematan en fracasos. Os griegos en [[Khersón]] y [[Nikilaiev]] son atacatos por os cosacos de Gregoriev en febrero de 1919. Os franceses, que ebanheban plegato ta [[Odessa]] y [[Crimeya]], se retiran por no tener res que fer. Os [[ExerzitoExercito britanico|britanicos]] se mantienen en a costa oriental d'a Mar Negra, on apoyanrefirman a [[Denikin]] y mantinenenmantienen en [[Cheorchia]] unas posizionsposicions pa asegurar-se o control d'o [[petrolio]] de [[Bacú]]. A ebacuaciónevaquación francesa permite a los bolchebiquesbolcheviques ocupar Odessa, saqueyata por Grigoriev, y dimpués Crimeya. En mayo benzenvencen a las bandas de Grigoriev, que ye asesinato o [[27 de chulio]].
[[Imachen:Ukraine map provisional borders 1919.jpg|thumb|right|250px|Mapa con as mugas probisionals d'Ucraína en [[1919]].]]
En primaberaprimavera de 1919 a situación ya yera mésmes clara. Denikin fa una gran ofensibaofensiva y ocupa en beranoverano Crimeya, Odessa y Kiev. Dende as posizionsposicions ucrainesas dezidedecide d'abanzar ta [[Moscú]], arriba en [[Oroel]] o [[13 d'octubre]], pero ye aturato en [[Tula]]. O [[ExerzitoExercito Royo]] responde y con o refirme de Makhno recupera o control de tot o país de fueras de Crimeya, on se repliegan os blancos mandatos por [[Piotr Nikolaievitch Wrangel]] dende abril de [[1920]].
 
Tamién fendo parte d'a [[guerra polaco-sobieticasovietica]] en abril de 1920 Petliura y os [[polacos]] atacan l'ueste d'Ucraína y prenen Kiev o [[6 de mayo]]. [[Wrangel]] abanza enta o norte arribando en [[Iekaterinoslav]] y [[Mariupol]]. En chulio o ExerzitoExercito Royo refusa a los polacos dica [[LvovLviv]]. Dimpués d'o contraataque d'os polacos as ostilidazhostilidatz zesancesan en octubre. D'ista traza os royos pueden atacar con mésmes fuerza a los blancos en [[Crimeya]] en noviembre. En noviembre 135.000 presonas son ebacuatasevaquatas bíavía maritima dende Crimeya, d'as que 70.000 yeran soldatos. O ExerzitoExercito Royo prene [[Sebastopol]] o [[15 de noviembre]]. Makhno ye o zaguero que lis queda a los bolchebiques por sozmeter. Se refuchia en [[Rumanía]] en agosto de [[1921]] y morirá en [[París]] en [[1934]], no sin enantes aberhaber conoxitoconoixito en [[Buenaventura Durruti|Durruti]].
 
O resultato d'istas tres anyatas ye que Ucraína en surte arrasata. Kiev ha cambeyatocamveyato de mans nueu vegatas. Bandas de chinez[[chinet]]z ribalsrivals feban destrozas por totas partespartz, traizionandotraicionando a un bando u atro (os cosacos de Kubán traizionorontraicionoron a Denikin). I abióhabió muitos [[pillache]]s y [[Mortalera (delito)|mortaleras]], y os ucraineses de Petliura fazioronfacioron [[pogrom]]s antichodigos en febrero-abril de 1919 en [[Podolia]], a l'egual que os blancos de Denikin en chulio-agosto de 1919.
 
=== Sovietización d'Ucraína ===