Diferencia entre revisiones de «Carachais»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
m refirme aerio
Sin resumen de edición
Linia 1:
{{Grafía_87}}
{{pueblo
|imachen = [[Imachen:Karachay patriarchs in the 19th century.jpg|250px]]
Línea 22 ⟶ 21:
|relazionatos =
}}
Os '''carachais''' son un grupo etnico que abitahabita a ladera noreste d'o [[Caucaso]], en a cuenca superior d'o río [[Kubán]]. Charran una luenga turquesa pareixita a lo [[idioma balcar|balcar]] y son de relichión musulmana sunnita que siguen a escuela [[Hanafí]], encara que dica o [[sieglo XX]] manteneban costumbres pagans como o culto a las piedras sagratas. En [[1989]] yeran 156.000 endibidosindividuos.
 
== Luenga ==
Dende metat d'a decada de [[1920]] encomenzó o prozesoproceso de creyación d'un standarstandard común pa o Quarachai y o Balcar, luengas u codialeutoscodialectos turqueses d'a branca [[quipchac]] estreitament emparentatos. En [[1925]] s'escribiba en alfabeto latín, pero en [[1938]] as autoridazautoridatz sobieticassovieticas cambeyoron l'alfabeto latín en o alabezalavez que s'escribiban as luengas turquesas d'a ex URSS por o zirilicocirilico porque beyebanveyeban un periglo fer serbirservir o mesmo alfabeto que en a Turquía [[Kemalismo|kemalista]].
 
== Historia ==
Como en o caso d'os [[Balcars]], d'alcuerdo con a teoría més azeutataacceptata a suya etnochenesi sería en [[cumans]] que se refuchioron en o [[CaucasoCaucas]] fuyindo d'os [[Imperio Mongol|mongols]] que los ebanheban embadito en o [[sieglo XIII]]. En o CaucasoCaucas aberbanhaberban absorbito restos d'o pueblo [[alans|alán]] aligatos con os cumans.
 
Dende o [[sieglo XVII]] y prenzipiosprencipios d'o [[sieglo XVIII]] son musulmans. En [[1922]] fue proclamata a ''Oblast'' autonoma de Carachaievo-Cherquesia, que en [[1926]] de dibidiódividió en dos unidazunidatz deseparatas.
 
En agosto de 1942 os alemans plegoron a lo mont [[Elbrús]]. Con l'aduya d'os [[tartres]] [[panturquismo|panturquista]]s refuchiatos en Turquía se formó o [[comité NazionalNacional d'o Caucaso d'o Norte]], con a intención d'aplegar a los carachais y balcars en una mesma demarcación territorial (os sobieticossovieticos no la ebanheban feita porque a presencia d'un relieberelieve como o Elbrús no permite comunicazionscomunicacions dreitas). Sindembargo enantes de [[cabo d'añoanyo]] os alemans abioronhabioron d'ebacuarevacuar a zona por a derrota en [[Batalla de Stalingrado|Stalingrado]], que no lis permitiba defender as posizionsposicions en o CaucasoCaucas y a [[Mar Negra]]. En represalia en noviembre de [[1943]] as autoridazautoridatz sobieticassovieticas deportoron en masa a los carachais t'[[Asia ZentralCentral]], y o 8 de marzo de 1944 fazioronfacioron lo mesmo con os balcars. No en tornarían dica [[1957]], y a diferencia d'o que se desbinió en [[Ingushetia]] u [[Crimeya]], o suyo territorio no fue ocupato por nazionalidaznacionalidatz bizinasvicinas. A ''Oblast'' de Carachaievo-Cherquesia fue restablita. No fuoron formalment "reabilitatosrehabilitatos" dica noviembre de 1989. En 1990 se proclamó a Republica Carachai en acto merament formal, car no tienen reconoximientoreconoiximiento oficial de Rusia ni d'atros estatos.
 
== Bibliografía ==
*[[Amiram Gonen]] DICCIONARIO"Diccionario DEde LOSlos PUEBLOSpueblos DELdel MUNDOmundo". 1996 Anaya&Mario Muchnik.
*[[Jean Sellier]] y [[André Sellier]]. ATLAS"Atlas DEde LOSlos PUEBLOSpueblos DEde ORIENTEOriente". Acento Editorial.
 
[[Categoría:Pueblos turqueses]]