Diferencia entre revisiones de «Califato abasida»

Contenido eliminado Contenido añadido
EmausBot (descutir | contrebucions)
m r2.6.4) (Robot Modificato: uk:Аббасиди
Sin resumen de edición
Linia 51:
|notas =
}}
'''AbasíAbbasí''' u '''AbasidaAbbasida''' estió una [[dinastía]] de [[califa]]s arabes que gobernó dende [[750]] dica [[1258]] dimpués de desplazar a los [[omeya]]s d'o poder, tresladoron ta [[Bagdad]] a [[Capital (politica)|capital]] d'o primer califato musulmán y gobernoron con modelos politicos y administrativos persas [[sasanidasImperio Sasanida|sasanida]]s.
 
Dimpués d'a conquiesta omeya d'o [[Imperio Sasanida]] a part oriental d'o califato yera en poder de poblacions hostils a los [[Omeyas]]: a més d'os [[persans]], os [[xiita]]s partidarios d'Alí.
Linia 57:
Un liberto [[persán]], [[Abu Muslim]], dirichió a las tropas persas y desplegó a bandera negra, antigo estandart d'o profeta, que quedaría como emblema d'os califas abasidas.
 
En [[747]] prenió o control de [[Merw]], capital de [[KhorasánGran Corastén|Corastén]], y encara que [[Marwan II]] resistió 3 por anyatas, a caita de [[Kufa]] en [[749]] estió decisiva. [[Abu-l-Abbás]] se proclamó califa y encomenzó una tierca persecución d'os omeyas.
 
A cort de Bagdad yera fastuosa como a cort sasanida de [[Ctesifont]]. En o califato abasida bi heba un predominio de [[persans]] debant d'arabes en a politica. A [[monarquía]] yera [[Absolutismo|absolutista]], os sobirans teneban como consellers a [[funcionario]]s, [[eunuco]]s y dica mullers, en cuenta d'os agüelos y [[mainate]]s d'as tribus, que fuoron perdendo influyencia. Amaneix por primera vegata o cargo de [[Visir]] u primer menistro.
Linia 65:
A tamas d'o predominio [[persans|persán]], a revuelta antiomeya fue encomenzata por os [[xiitas]], que quereban desplazar a los omeyas pero no a los arabes, beluns d'os cuals como os [[yemenís]] los apoyaban. A [[Idioma arabe|luenga arabe]], como luenga de l'[[Alcorán]] yera a luenga oficial, como se desveniba en os primers estatos musulmans. A pretendita superioridat cultural arabe fue combatita por o movimiento nacionalista [[Al suubiya]], reacción d'os musulmans no arabes contra o monopolio d'os arabes en o poder.
 
O sucesor d'[[Abu-l-Abbas]], [[Al Mansur]], estió en reyalidatrealidat o fundador d'a dinastía Abbasida, pa asegurar o suyo puesto en o poder mandó encarcelar y executar a parients y antigos aliatos, como [[Abu Muslim]]. Tamién combatió contra os xiitas, a qui venció en [[Basora]] y [[Media]]. En o [[KhorasánGran Corastén|Corastén]] luitó contra [[secta]]s heterodoxas de l'islam. Almansur favoreixió l'[[agricultura]], creyó un servicio d'información secreta y fació liga con a familia [[persans|persana]] d'os [[barmakís]].
 
O reinato de [[Harun al Raxid]] ye considerato a edat d'oro d'o califato abasida. Encara que tenió florata a cultura, en o terreno politico o califato perdió autoridat: os omeyas de l'[[Al-Andalus]] declaroron a independencia, en [[Marruecos]] amaneixeban dinastías que no obedexeban a Bagdad y en [[Ifriqiya]] os [[aglabí]]s prenioron un sistema de gobierno hereditario. O solo territorio que controlaban en realidat yera [[Irak]]. Harun al Raxid deixó de faboreixer a os basmakís y en mató a muitos, por o que l'aristocracia persana s'enemistó con o califa.