Diferencia entre revisiones de «Cultura d'os campos d'urnas»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 1:
[[Imachen:Cultures, 1200 BC.PNG|right|200px|thumb|Un mapa simplicato, enta [[1200 BC]], amostrando la cultura de los Campos d'Urnas zentralcentral (en royo), la cultura de los Campos d'Urnas de lo norte (narancha), la cultura de Knoviz (azul-griso), la cultura de LusaziaLusacia (purpra), la cultura Danubiana (marrón), la cultura de Terramara (azul), elo bronze atlantico (verde), ey la cultura de lo bronze nordico (amariello).]]
{{Grafía_87}}
[[Imachen:Cultures, 1200 BC.PNG|right|200px|thumb|Un mapa simplicato, enta [[1200 BC]], amostrando la cultura de los Campos d'Urnas zentral (en royo), la cultura de los Campos d'Urnas de lo norte (narancha), la cultura de Knoviz (azul-griso), la cultura de Lusazia (purpra), la cultura Danubiana (marrón), la cultura de Terramara (azul), el bronze atlantico (verde), e la cultura de lo bronze nordico (amariello).]]
 
La '''cultura de los Campos d'Urnas''' ([[1300 aC]]-[[750 aC]]) estió una cultura tardana de la [[Edat de Bronze]] de [[ZentroeuropaCentroeuropa]] que s'estendilló dica [[Europa occidental]], incluindo la [[BalVal de l'Ebro]]. Prene nombre de lo costumbre de cremar los muertos ey meter lurs [[zenisacenisa]]s en urnas, que se apedecan en un campo. La cultura de los Campos d'Urnas ye chusto dimpués de la [[cultura de los Tumulos]] zentroeuropeyacentroeuropeya ey chusto enantes de la [[cultura de Hallstätt]], que ye ya de la primera [[Edat de Fierro]].
 
== Cronolochía ==
Se crei que en bellas zonas, como lo sudueste d'[[Alemanya]] ya i ebaheba Campos d'Urnas arredol l'añoanyo [[1200 aC]] (prinzipioprincipio de l'[[Hallstätt]] A), pero la fase D de lo [[Bronze de Riegsee]] ya contién cremazionscremacions. Bi ha custionsqüestions pendienspendients porque en ixas zonas de [[ZentroeuropaCentroeuropa]] lo cambeyo dende lo Bronze meyo ta la cultura de los Campos d'Urnas ye una transizióntransición progresibaprogresiva. La cultura de los Campos d'Urnas abarca las fases Hallstätt A e B (''Ha A'' u ''B'') en lo sistema cronolochico de [[Paul Reinecke]], pero no s'ha de confundir con la [[cultura de Hallstätt]] (''Ha C'' e ''D'') de la binientvinient [[Edat de Fierro]]. Esto corresponde a las fases [[Montelius]] III-IV de la [[Edat de Bronze]] de lo Norte. Si la fase Bronze D de la cronolochía de [[Reinecke]] se incluye u no, depende de l'autor ey rechión.
 
La cultura de los Campos d'Urnas se dibidedivide en bellas sozfasessubfases (basato en Müller-Karpe sen.):
 
<table border=1 cellpadding=2 cellspacing=0>
Línea 22 ⟶ 21:
 
===Orichen===
La cultura de los Campos d'Urnas se desembolicó dende la [[cultura d'os Tumulos|cultura de los Tumulos]] prezedentprecedent. La transizióntransición ye gradual en [[zeramicaceramica]] como en los [[rito funerario|ritos funerarios]]. En bellas zonas d'[[Alemanya]] la cremazióncremación ey inumazióninhumación esistioronexistioron simultaniament (fazies [[Wölfersheim]]). Bellas tumbas tienen una combinazióncombinación de zeramicaceramica de la cultura de los Tumulos y espatas de la cultura de los Campos d'Urnas ([[Kressborn]], [[Bodenseekreis]]) u zeramicaceramica inzisaincisa de la cultura de los Tumulos chunto con los primeros tipos de zeramicaceramica de los Campos d'Urnas ([[Mengen]]). En lo Norte prenioron la cultura de los Campos d'Urnas només que en lo periodo HaA2.
 
En una [[paulpaúl de Ellmoosen]] (Kr. Bad Aibling, [[Alemanya]]) bi ha una representaziónrepresentación de tot l'interbalointervalo temporal dende lo Bronze B dica lo periodo temprano de la Cultura de los Campos d'Urnas (Ha A). Esto demuestra una continazióncontinación considerable de lo ritual. En la [[Loira]], [[Sena]] ey lo [[Roine]], belsbells badosvados contienen depositos que banvan dende lo [[neolitico]] tardano enta lo periodo de los Campos d'Urnas.
 
Los orichens de lo ritual de cremazióncremación se crei que son en los [[Balcans]], on ye amplament estendillato en la zona este de la [[cultura d'os Tumulos|cultura de los Tumulos]]. Se prinzipiaprincipia a veyer bellas cremazionscremacions en la cultura Proto-Lusaziana ey en a [[cultura de Trzciniec]]
 
== Distribución y grupos locals ==
La cultura d'os Campos d'Urnas yera en una gran aria dende l'ueste d'[[Hongría]] dica l'este de [[Francia]] ey dende los [[Alpes]] dica a man de la [[Mar de lo Norte]]. Los grupos locals, prenzipalmentprencipalment diferenziatosdiferenciatos por la [[zeramicaceramica]], son:
 
*Cultura de Knovíz, en l'ueste ey norte de [[Bohemia]], sud de [[Turinchia]] ye noreste de [[Bavera]].
*Cultura de Milavce, en lo sudeste de [[Bohemia]].
*Grupo de Velatice-Baierdorf, en [[Moravia]] y [[Austria]].
*Grupo de Čaka, en l'ueste d'[[Eslovaquia]].
*Grupo de lo noreste de Bavera, dividito en ''grupo de [[baixa Bavera]]'' ey ''grupo de l'[[Alto Palatinato]]''.
*Grupo de Unstrut en Turinchia, una mezcla entre la [[cultura de Knovíz]] ey la cultura de Campos d'Urnas de lo sud d'[[Alemanya]].
*Cultura de los Campos d'Urnas de lo Sud d'Alemanya
**Grupo de lo Baixo Main ey [[suabia|Suabo]], en lo sud de [[Hesse]] ey [[Baden-Wurtemberg]], encluindoincluindo las fazies de Marburger, Hanauer, baixo Main ey Friedberger.
**Grupo Renano-Suizo, en [[Renania-Palatinato]], [[Suiza]] y este de [[Francia]] (abrebiato RSFO en Francia).
*Campos d'Urnas de lo Baixo [[río Rin|Rin]].
**Grupo de lo baixo Hesse.
**Grupo de Westphalia ey Norte de los [[Países Baixos]].
**Grupo de lo norueste en l'aria de lo delta que bi ha en los Países Baixos.
 
A begatasvegatas la distribuzióndistribución d'artefactos que pertenexeperteneixe a estos grupos amuestra mugas claras, podendo endicarindicar esto bellas estruturasestructuras politicas como tribus. Los obchetosobchectos de [[metal]] son más estendillatos ey lur distribuzióndistribución no conoxconoix las mesmas mugas que la [[zeramicaceramica]]. Se poderba haber desbenitodesvenito que esistisenexistisen tallers d'artesans espezializatosespecializatos que treballaban pa las elites sozialssocials en unas arias més amplas.
 
== Lugars y trazas d'apedecar los muertos ==
En lo [[cultura d'os Tumulos|periodo de los Tumulos]] yeran comuns las inumazionsinhumacions multiples baixo los ditos tumulos, a lo menos pa los libelslivels baixos de la [[soziedatsociedat]]. En lo periodo de los Campos d'Urnas predomina la inumazióninhumación ey l'apedecamiento en tumbas indibidualsindividuals, encara que bi ha belsbells tumulos.
 
En las fases tempranas de lo periodo de los Campos d'Urnas escababan tumbas con forma d'omehombre u antropomorfas, a begatasvegatas con un suelo de losas. N'ixas tumbas estendillaban as [[zenisacenisa]]s de lo muerto. Dimpués d'este periodo predominó apedecar las zenisascenisas en urnas. BelsBells autors especulan que esta traza d'apedecar puet endicarindicar un important cambeyo en las creyenziascreyencias [[relichión|relichiosas]] u mitos sobre la bidavida dimpués de la muerte.
 
La mida de los campos on apedecaban las urnas ey han dato nombre a esta cultura ye bariablevariable. En [[Bavera]] pueden contener mils d'apedecamientos, mientres que lo [[fosal]] de més gran de [[Baden-Württemberg]], en Dautmergen, no tien que 30 tumbas.
 
Posaban a los muertos en una pira con ofrendas de minchar ey las alfachas presonals. Las restos de [[güesoueso]]s son més abundans que en la epoca [[Antiga Roma|romana]], lo que indica que s'emplegaba menos fusta pa cremar.
 
Muitos campos d'urnas los albandonoron en lo cabo de la [[Edat de Bronze]]. En [[Centroeuropa]] , nomás que los campos d'Urnas de lo [[Baixo Rin]] encara s'emplegaban en la [[Edat de Fierro]] temprana (Ha C, a begatasvegatas mesmo D).
 
En la [[Val de l'Ebro]], los Campos d'Urnas encara teneban actividat en la [[I Edat de Fierro]].
 
== Se veiga tamién ==
*[[Campos d'Urnas catalanoaragoneses]]
*[[Campos d'Urnas basconabarrosvasconavarros]]
*[[Fazies Soto de Medinilla]]
*[[Cultura protozeltibericaprotoceltiberica]]
 
[[Categoría:Culturas arqueolochicas]]