Diferencia entre revisiones de «L'Aínsa»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Linia 36:
Cualques fuentes opinan que l'Aínsa en a par d'alabez eba d'estar un castiello u fortificazión sin a importanzia que gosa tener güei, e lo castiello s'abereba perdido en bel punto d'entre [[sieglo VIII|ixe sieglo]] e lo [[sieglo XI]] que ye quan se i construyoron as partes más antiguas d'a fortaleza atual. Altros historiadors piensan que la presanzia [[sarrazín|sarrazina]] en l'Aínsa abió d'estar anedotica más que no de contino, talmente coma puesto adebantado en territorio de muga e posiblement binclado con as poblazions e siñorados musulmans en o [[Semontano de Balbastro]], en considerando que lo Sobrarbe yera per ixas embueltas territorio d'a [[Marca Hispanica]] e territorio de muga, pobre en poblazión, sin d'intrés economico u politico ta disputar-les-ne a os [[carolinchios]].
 
A situazión zentral en o [[condato de Sobrarbe|condau de Sobrarbe]] e la capitalidat d'ixe que pareix que no gosó costar guaire tiempos que l'Aínsa l'aconseguise, pareix que fan d'ir que caleba defender a villa como fayoron. Un periglo important que os sarrazenos i enrestisen fayó que los abitants de lo lugar b'esen d'alzar murallas ta cubillar as casas e propiedaz en a villa d'alto -á desparte de lo castiello-, deseparando lo rezinto amurelado d'o castiello, que i eba esistido (coma dezíbenos) de muitos sieglos d'antes, de la resta d'a villa que gosó tener una muralla propria que la guardase. Ansinas, a funzión zentral de l'Aínsa en as grants rotas flubials d'o Sobrarbe, con os años, pareix que tornoron a quiesta ''billavilla d'a ZincaCinca'' en un puesto fortificado e bien defendido, que en chunto con os bastións que en tiempos d'os primers [[Reino d'Aragón|reis d'Aragón]] s'eban anau fendo en a redolada (alfachas arquiteutonicasarquitectonicas d'o [[Arte romanico|romanico]], en l'atualidat, coma [[Tronzedo]] u [[Abizanda]]) formoron lo que cualques autors gosan dezir a «[[Linia de Defensas d'o Sobrarbe]]», que se destribuyen per tot a metat meridional d'a [[comarcas d'Aragón|comarca]]. Coma siñal de lo buen puesto que yera ta desfensar, en [[1610]] o cartografo portugués [[Chuan Baltista Labaña]], qui la besitó, escrebió de l'Aínsa:
{{Cita|''Aynsa: Villa cabeza del [[reino de Sobrarbe]]. está situada en el cabo del valle -que queda entre la sierra de Arbe y los puertos- en el llano de un cerro -que queda entre los dos ríos [[río Zinca|Cinca]] y [[río Ara|Ara]]- cuyo lado fuerte es áspero y difícil de subir -puesto que no es por el del llano, que es contra poniente-. Si estuviera donde se pudiese traer artillería para alcanzarla, pero lo impiden las ásperas montañas que de la villa dan para el lado de Francia.<ref name="Labaña">{{es}} LABAÑA, Juan Bautista; ''Itinerario del Reino de Aragón'', ''Por donde anduvo los últimos meses del año 1610 y los primeros de 1611''; Prames. Zaragoza, 2006. ISBN 84-8321-201-3</ref>|[[Chuan Baltista Labaña]]; 21 d'abiento de [[1610]].}}
 
Linia 44:
D'ixe mesmo [[sieglo XII]] ye la ilesia d'a villa, que se consagró en l'año [[1181]] a l'albocazión de [[Santa María]]. Ixe templo romanico tiene una sola nau zentral, con un absit que tiene un [[crismón]] imposado d'o [[sieglo XI]], e que diz que talmente ye benido de l'antiga ilesia de [[Sant Salvador]], enguán esapareixida, que yera en o casco antiguo. En a ilesia atualment no sen gosa trobar obras d'arte pos malamente las cremoron en a [[Guerra Civil Espanyola|Guerra Civil]] en prener-se la villa per as fuerzas republicanas chusto d'antes no las fesen fuera con a ofensiba nazional que eba d'encorralar-las en a [[Bolsa de Bielsa]]. A unica treita d'entre tot ixe arte relichioso que i eba antes d'a Guerra la composa una talla renaixentista d'a birchen María (sieglo XVI) que se podió sacar d'antes de lo desastre e se conserbó en [[Tricás]]<ref name="AínsaGEA">{{es}} Dentrada [http://www.enciclopedia-aragonesa.com/voz.asp?voz_id=359&tipo_busqueda=1&nombre=A%EDnsa&categoria_id=&subcategoria_id=&conImagenes= ''Aínsa''] en a [http://www.enciclopedia-aragonesa.com/ ''Gran Enciclopedia Aragonesa'' (GEA) Online], consultada lo [[29 d'agosto]] de [[2009]].</ref> ([[balle d'A Solana]], [[Fiscal]]).
 
O templo tiene, a demés, un claustro-colechiata que, mesmo que la [[baltismo|pila baltismal]] en o suyo altar, se contruyó en o [[sieglo XIII]]. Son carateristicas, tamién, as zinco arquibueltas en a [[portalada (arquiteuturaarquitectura)|portalada]] prenzipal d'o templo, e lo forato d'a campana alto en o campanal, os quins no conoixen semellanza si que en altros templos perinencos d'[[Aragón]] e sobretot, en o romanico d'o perineu [[Provincia de Leida|leidatano]].
 
l'Aínsa estió tamién una «[[Sobrecullida]]» prenzipal en o sistema treudatario [[reino d'Aragón|aragonés]]<ref name="CuencaDelAra"/>. Una sobrecullida no yera si que lo puesto a on se i conzentraba la recaudazión d'os [[treudo]]s ("tributos") d'as diferents «[[cullida]]s» d'un territorio. As cullidas u ''collidas'' sen gosaba recaudar en os lugars e villas más amanados a las mugas d'o reino, e en o Sobrarbe se feban cobrar a toz os qui queresen cruzar os puertos en lebando garra mercanzía (l'impuesto yera proporzional a la balgua d'ixa mercanzía) per as tres balles de muga que la comarca tiene, [[balle de Broto|Broto]] (teneba la cullida en [[Torla]]), [[balle de Bielsa|Bielsa]] (con cullida en ixa villa) e [[balle de Chistau|Chistau]] (con cullida en [[Plan]]). Sobre d'ixa capitalidat no só que treudataria en o Sobrarbe, [[Chuan Baltista Labaña|Labaña]] n'escrebió:
Linia 54:
Anque no se conoix a forma que eba puesto tener a fortificazión primera que i abió en o lugar, en a primera metat d'o [[sieglo XI]] se contruyoron as partes más antigas d'a fortaleza que se son conserbadas dica l'atualidat. Dica no fa guaire sen consideraba que feban parte d'ixes primers estadios a [[torraza]] pentagonal (restaurada no fa guaire) e cualques restas de muralla que se son conserbadas en o setor nort-ueste d'a fortaleza.<ref name="RomanicoAragones">Dito en {{es}} [http://www.romanicoaragones.com/fortificaciones/24-Ainsa.htm www.RomanicoAragones.com], consultado lo [[18 d'agosto]] de [[2009]].</ref> Enguán se ye puesto saber per as [[aspillera]]s que bi han tanto en a torre como en as murallas, tot ixo el alzoron en o renaiximiento<ref>Afirmazión d'Adolfo Castán en {{es}} [http://www.romanicoaragones.com/fortificaciones/24-Ainsa.htm www.RomanicoAragones.com] consultado o [[18 d'agosto]] de [[2009]].</ref>. O castiello meyeval, anque ye gosado mantener bellas trazas d'as que enantes eba tenido, perdió la forma en as reformas d'o [[sieglo XVI]] que el restructuroron de tot.
 
En a segunda metat d'o [[sieglo XVI]], baixo lo reinado de [[Felipe II d'Espanya]], l'arquiteutoarquitecto [[Toscana|tuscán]] [[Tiburzio Spannocchi]] (que eba diseñato no feba guaire la fortaleza de [[Chaca]])<ref name="CastillosDeAragon">Dito en {{es}} [http://www.castillosdearagon.es/index.php?sec=6&fort=18 www.CastillosDeAragon.es], consultado lo [[18 d'agosto]] de [[2009]].</ref> prenió la misión de remodelar o bastión de l'Aínsa en aprobeitando la esistenzia d'estruturas defensibas d'antes, ta fer tornar l'Aínsa una ''[[Plaza Fuerta]]'' que podese defender os pasos enta l'interior d'Espanya a trabiés d'este sector d'o Perineu, fendo-se las prebisions de l'ebentual esclatido d'una guerra con [[Francia]]. En [[1593]] se ye decumentado que ixas obras ya s'eban rematadas, abendo-ie una dotazión remanent d'ombres que la guardaban<ref name="Comarca"/>. En [[1610]], o cartografo [[Portugal|portugués]] [[Chuan Baltista Labaña]] escrebió d'ixa fortificazión:
{{Cita|''En el cabo de la villa hacia el llano, arrimada a ella, se hizo una casa fuerte con cuatro torres, en la que hay un capitán con 50 soldados, puesto que están asignados para esta plaza 150. Tiene una plaza capaz para refugiarse dentro toda la gente de la villa en caso de necesidad, hay algunas armas y piezas de artillería. El capitán se llama Lázaro De La Madrid, soldado viejo.<ref name="Labaña"/>|[[Chuan Baltista Labaña]]; 21 d'abiento de [[1610]].}}
 
A forma d'ixa fortaleza, feita en o sieglo XVI, yera de cuatrilater con cuatre torres. Amás sur-ueste ye la [[torraza]] prenzipal en a construzión e ye tamién d'a cual sen suposaba orichens meyevals (como a sobén se'n ye dito) perque ye feita de planta pentagonal dica que con bela miqueta d'obserbazión se i albiran as aspilleras (5 en a planta baixa) d'estrutura clarament renaixentista, e dica una que ye cañonera coma ta fer surtir o carrón d'un arma de fuego a trabiés d'ella, como no se gosó fer dica ixes tiempos, no pas en a Edat Meya. A [[falsa]] d'a torraza se troba en conesión con l'estilo arquiteutonicoarquitectonico d'os edifizios defensors en a [[Ribera de Fiscal]]<ref name="Comarca"/>, talmente per estar obra d'os paisans que la construyoron.
 
Dempués que el setiesen e batisen con artillería los [[Francia|franceses]] en [[1706]], en a [[Guerra de Suzesión Espanyola]], o castiello de l'Aínsa sería albandonato en [[1742]] per dezir-se inutil e poco capable ta defender a villa<ref name="Comarca"/>. En [[1833]] el reconstruyó e quitó d'enrunas o coronel [[Joaquín de Ezpeleta Enrile|Joaquín de Ezpeleta]] ta que podese resistir ebentuals enrestidas [[Guerras carlistas|carlistas]], pero a prenzipios d'o [[sieglo XX]] coma se ye puesto saber per as [[fotografía]]s que i quitó lo perineista francés [[Lucien Briet]] e las descrizions que tamién en fayó, o castiello ya se tornaba a trobar feito enrunas<ref name="HuellasBriet">{{es}} ACÍN FANLO, José Luis; ''Tras las huellas de Lucien Briet, Bellezas del Alto Aragón''; Prames. Zaragoza, 2002; ISBN 84-8321-064-9</ref>. Dende [[1931]] tiene considerazión ofizial de «''Monumento Histórico Artístico''», enguán «''[[Bien d'Intrés Cultural|Bien de Interés Cultural]]''».
Linia 64:
:''l'Articlo prenzipal sobre este alpartado ye '''[[A Morisma]]'''.''
[[Imachen:Escudo de l'Aínsa.svg|thumb|right|100px|L'escudo de l'Aínsa, con a cruz en alto d'a [[carrasca]].]]
A Morisma ye una representaziónrepresentación [[teyatroteatro|teyatralteatral]] popular, con carautercaracter festibofestivo, sobre la batalla lechendaria que presuntament i enfrentó as mesnadas de [[Garzi Eiximeniz]] contra d'os musulmans de l'Aínsa en l'año [[724]]. Feita per os abitants d'a localidat e d'altras localidaz d'a redolada (bels 250 actúan), se i gosan representar papels tan dibersos como os reis moros, os reis cristians, o [[diaple]], un [[ánchel]], o pecato, o [[pastor]] e lo [[repatán]], e toz os soldatos d'os dos bandos. A representazión se fa cada dos años (en os años impars) ta lo primer domingo de [[setiembre]] en a Plaza Mayor d'a villa, dende [[1970]] quan se recuperó (pos no se i eba zelebrado dende 1921)<ref>{{es}} [http://sobrarbe.com/sobrarbe.php?niv=3&cla=_1EH1C1WGA&cla2=_1FV02YYV8&cla3=_1FW01LY89&tip=3 «La Morisma», en www.Sobrarbe.com], consultado lo [[29 d'agosto]] de [[2009]].</ref>. Enantes, la feban en a campa d'a ''Cruz Cubierta'', a 1,5&nbsp;km en ueste de l'Aínsa. Cal destacar que os papels que se i representan se son transmesos per bía oral de fa sieglos, chenerazión dimpués d'altra, dica que ya mesos en o [[sieglo XX]] os rematoron d'escrebir.
 
Se conoix una menzión d'esta representazión en o [[sieglo XV]], en reinando los [[Reis Catolicos]], anque l'antiguedat autentica d'esta representazión no se ye puesto confirmar. A primer begada confirmada que se fa dezir d'ella ye en [[1676]], quan que las [[Corz d'Aragón]] les conzedioron a chifra de 10 [[libra chaquesa|libras chaquesas]] ta subenzionar a festibidat<ref name="MorismaRedAragon">Dito en {{es}} [http://www.redaragon.com/turismo/que_hacer/default.asp?accion=pagina&CosaQueHacer_ID=1734 «La Morisma», en www.RedAragon.com], consultado lo [[29 d'agosto]] de [[2009]]</ref>.
Linia 108:
* [[:Categoría:Naixitos de L'Aínsa]]
 
==Fiestas ey escayenziasescayencias<ref>Datos estraitos de {{es}} [http://www.sobrarbe.com/sobrarbe.php?niv=3&cla=_1TD0P2EYT&cla2=&cla3=&tip=1 «Calendario Festivo» en www.Sobrarbe.com], consultada lo [[29 d'agosto]] de [[2009]].</ref>==
 
#[[11 de chinero|11 de chiner]], fogatas fendo onorshonors a [[SanSant BeturiánVeturián]].
#[[17 de chinero|17 de chiner]], fogatas fendo onorshonors a [[SanSant Antón]].
#[[19 de chinero|19]] e [[20 de chinero|20 de chiner]], fogatas en as bisprasvispras de [[SanSant Sabastián (mártir)|SanSant Sabastián]] ey a l'altro día (SanSant Sabastián) fiesta d'os casados ey repartimento de caridat en a que tradizionalmenttradicionalment yera la '''fiesta d'ibiernohibierno''' de l'Aínsa.
#O cabo de semana que más amanado s'escaiga en o prenzipioprencipio de [[frebero|freber]], feria chica de l'Aínsa, «''A ferieta''».
#[[5 de frebero|5 de freber]], como en muitos lugars d'o Sobrarbe enter, se i zelebracelebra la fiesta d'as [[muller]]s fendo las onorshonors a [[Santa Agueda]].
#[[5 de mayo]], romería enta la [[ermita d'a BirchenVirchen d'os Palacios (l'Aínsa)|ermita d'a birchenvirchen d'os Palacios]], a on que se i fa una misa espezialespecial.
#O zaguer cabo de semana de [[mayo]], rematan en l'Aínsa lo descenso de [[nabatanavata]]s per a [[río ZincaCinca|ZincaCinca]], sortindo dende [[A EspuñaEspunya]].
#En [[chunio]] (o día chusto pende d'o calandario liturchico) se zelebracelebra o día luns de [[Pentecostés]], fendo-se una romería enta la [[ermita d'a BirchenVirchen d'os Palacios (l'Aínsa)|ermita d'a birchenvirchen d'os Palacios]].
#En chunio tamién, se gosan fer as Chornadas [[micolochía|Micolochicas]] de PrimaberaPrimavera ey las Chornadas [[Cheolochía|Cheolochicas]] (en a Plaza Mayor) con esposiziónexposición d'espezimensespecimens.
#En tot [[chuliol]] (cualquesqualques begadasvegadas prolargado dica [[agosto]]), se zelebracelebra lo [[FestibalFestival Internacional de Mosica "Castiello de l'Aínsa"]], con atuazionsactuacions en o rezintorecinto d'o [[castiello de l'Aínsa|castiello]].
#O primer cabo de semana de [[setiembre]], representaziónrepresentación d'«[[A Morisma]]», en a Plaza Mayor.
#Amanados a la metat de [[setiembre]], '''Fiesta Mayor''', que ye tan carateristica ey estimada en o Sobrarbe en o mes de setiembre, con [[ferieta]]s. A fiesta Mayor se fa en onorhonor a la EsaltaziónExaltación d'a Santa Cruz ([[14 de setiembre]]) pero la fiesta de l'Aínsa se fa la semana que tienga lo cabo de semana más amanado d'ixe día.
#Un cabo de semana bariablevariable en o mes d'[[octubre]], se zelebrancelebran as Chornadas [[micolochía|Micolochicas]] d'Agüerro, conzidindocoincidindo con o tiempo d'a cullida de [[robellón|robellons]] que tanto abundan en o [[Sobrarbe]].
#[[13 d'abientoaviento]], ProzesiónProcesión d'a [[confraría]] local que fa las onorshonors a [[Santa LuziaLucía]].
 
==Referencias==
Linia 133:
*{{es}} [http://www.staragon.com/ainsa/ ''Guía de Servicios de Aínsa-Sobrarbe'']
*{{es}} [http://www.villadeainsa.com/ ''Visita virtual a la Villa de Aínsa'']
*{{es}} [http://lamorisma.com/ainsa/ Pachina ofizial de l'''Asociación Cultural La Morisma'', organizadera d'a festibidatfestividat]
*{{es}} [http://pirineos.com/article/articleview/1361/2/ ''La Morisma de Aínsa''"]
*{{es}} [http://www.festivalcastillodeainsa.com/ ''Festival "Castillo de Aínsa"'']