Diferencia entre revisiones de «Diocesi de Tarazona»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
m Robot: Cambiada la plantilla: Diozesis d'Aragón
Sin resumen de edición
Linia 3:
A '''diocesi de Tarazona''' (en [[latín]] ''Dioecesis Turiasonensis'') ye una [[seu bispal]] en a provincia de [[provincia de Zaragoza]], en [[Aragón]]. A suya seu ye en a [[Seu d'A Nuestra Sinyora d'a Huerta de Tarazona|Seu d'A Nuestra Sinyora d'a Huerta]] de [[Tarazona]].
 
Fue costituitaconstituita en o [[sieglo V]] u [[sieglo VI|VI]] y teneba en [[2004]] 83.220 habitants. A diocesi de Tarazona plegó a fer servir l'aragonés como luenga escrita en a [[baixa Edat Meya]] pa escribir textos como o "[[Libro Chante]]".
 
== Historia ==
En tiempos d'os [[Hispania romana|romans]] Tarazona heba estato [[seu bispal]], y ixo influyó en a [[Edat Meya]] en a formación d'a diocesi de Tarazona entendendo-se que se feba una restauración d'una realidat anterior a la conquiesta musulmana.
 
O [[4 d'aviento]] de [[1121]] se fizo concordia entre os bispes [[Pero de Zaragoza]] y [[Miguel de Tarazona]] pa alcordar as mugas. Facioron servir como referencia o [[río de la Uecha]] (dito en o tractato "río de Borcha"). Los lugars de la Uecha dende o naixedero dica los termins de Magallón los adchudicoron a la diocesi de Tarazona, y los lugars dende Magallón dica a desembocadura pertanyerían a Zaragoza ([[Magallón]], [[Frescano]], [[Mallén]], [[Cortz de Navarra|Cortz]], [[Cabanyas d'Ebro]] y [[Noviellas]].
 
O [[26 de mayo]] de [[1135]] os bispes [[Guillén de Zaragoza]] y [[Bernal de Sigüenza]] alcordoron en una [[concordia]] as mugas entre a [[diocesi de Sigüenza]] y a [[diocesi de Tarazona]]. [[Calatayú]] y os termins suyos pasoron a depender d'a diocesi de Sigüenza, que arribaba dende [[Villafelich]] dica [[Aranda de Moncayo]] y dende [[Fariza]] dica a [[penya de Codas]].
 
Quan morió [[Alifonso I lo Batallero]] los problemas succesorios y los cambeos de mugas facioron que en septiembre-octubre de [[1136]] se celebrase o [[Concilio de Burgos]] pa fixar las mugas d'as diocesis de l'aria d'influencia castellana y anteriorment aragonesa, on yeran bien establitos os bispatos de Tarazona, Osma y Sigüenza. A decisión d'este concilio estió que [[Calatayú]], [[Borovia]], [[Penyalcázar]], [[Olvega]], [[Villafelich]] y [[Salas]] pasasen a depender d'a diocesi de Tarazona, (perdendo-se Soria). [[Agreda]] pertanyió a la diocesi de Tarazona dica o concordato de [[1953]].
 
As mugas entre os bispatos de Tarazona y Zaragoza se facioron coincidir con las mugas entre as futuras comunidatz d'aldeyas de [[Comunidat de Calatayú|Calatayú]] y [[Comunidat de Daroca|Daroca]].
 
==División admenistrativa==