Diferencia entre revisiones de «Cultura d'os campos d'urnas»

Contenido eliminado Contenido añadido
m r2.5.2) (robot Añadido: eu:Kutxa Zelaien Kultura
Sin resumen de edición
Linia 28:
Los orichens de lo ritual de cremazión se crei que son en los [[Balcans]], on ye amplament estendillato en la zona este de la [[cultura d'os Tumulos|cultura de los Tumulos]]. Se prinzipia a veyer bellas cremazions en la cultura Proto-Lusaziana e en a [[cultura de Trzciniec]]
 
== DistribuziónDistribución ey grupos locals ==
La cultura d'os Campos d'Urnas yera en una gran aria dende l'ueste d'[[Hongría]] dica l'este de [[Francia]] e dende los [[Alpes]] dica a man de la [[Mar de lo Norte]]. Los grupos locals, prenzipalment diferenziatos por la [[zeramica]], son:
 
*Cultura de Knovíz, en l'ueste e norte de [[Bohemia]], sud de [[Turinchia]] eye noreste de [[BabieraBavera]].
*Cultura de Milavce, en lo sudeste de Bohemia.
*Grupo de Velatice-Baierdorf, en [[MorabiaMoravia]] ey [[Austria]].
*Grupo de Čaka, en l'ueste d'[[Eslovaquia]].
*Grupo de lo noreste de BabieraBavera, dibiditodividito en ''grupo de [[baixa BabieraBavera]]'' e ''grupo de l'[[Alto Palatinato]]''.
*Grupo de Unstrut en Turinchia, una mezcla entre la cultura de Knovíz e la cultura de Campos d'Urnas de lo sud d'[[Alemanya]].
*Cultura de los Campos d'Urnas de lo Sud d'Alemanya
Linia 45:
**Grupo de lo norueste en l'aria de lo delta que bi ha en los Países Baixos.
 
A begatas la distribuzión d'artefautosartefactos que pertenexe a estos grupos amuestra mugas claras, podendo endicar esto bellas estruturas politicas como tribus. Los obchetos de [[metal]] son más estendillatos e lur distribuzión no conox las mesmas mugas que la [[zeramica]]. Se poderba haber desbenito que esistisen tallers d'artesans espezializatos que treballaban pa las elites sozials en unas arias més amplas.
 
== Lugars ey trazas d'apedecar los muertos ==
En lo [[cultura d'os Tumulos|periodo de los Tumulos]] yeran comuns las inumazions multiples baixo los ditos tumulos, a lo menos pa los libels baixos de la [[soziedat]]. En lo periodo de los Campos d'Urnas predomina la inumazión e l'apedecamiento en tumbas indibiduals, encara que bi ha bels tumulos.
 
En las fases tempranas de lo periodo de los Campos d'Urnas escababan tumbas con forma d'ome u antropomorfas, a begatas con un suelo de losas. N'ixas tumbas estendillaban as [[zenisa]]s de lo muerto. Dimpués d'este periodo predominó apedecar las zenisas en urnas. Bels autors especulan que esta traza d'apedecar puet endicar un important cambeyo en las creyenzias [[relichión|relichiosas]] u mitos sobre la bida dimpués de la muerte.
 
La mida de los campos on apedecaban las urnas e han dato nombre a esta cultura ye bariable. En [[BabieraBavera]] pueden contener mils d'apedecamientos, mientres que lo [[fosal]] de més gran de [[Baden-Württemberg]], en Dautmergen, no tien que 30 tumbas.
 
Posaban a los muertos en una pira con ofrendas de minchar e las alfachas presonals. Las restos de [[güeso]]s son més abundans que en la epoca [[Antiga Roma|romana]], lo que indica que s'emplegaba menos fusta pa cremar.
 
Muitos campos d'urnas los albandonoron en lo cabo de la [[Edat de Bronze]]. En [[ZentroeuropaCentroeuropa]] ,nomás que los campos d'Urnas de lo [[Baixo Rin]] encara s'emplegaban en la [[Edat de Fierro]] temprana (Ha C, a begatas mesmo D).
 
En la [[BalVal de l'Ebro]], los Campos d'Urnas encara teneban autibidatactividat en la I Edat de Fierro.
 
== Se veiga tamién ==