Diferencia entre revisiones de «Privilechio»

Contenido eliminado Contenido añadido
m r2.7.1) (robot Añadido: la:Privilegium
Sin resumen de edición
Linia 1:
'''PribilechioPrivilechio''' ('''Privilégio''' en grafía [[SLA]] e [[aragonés meyeval]], con as bariants '''prebilechio''', '''prebilegio''' e '''previlegio''') ye etimolochicament ''lei pribadaprivada'', u siga, no cheneral, relatibarelativa a una presona concreta. Ye la [[onorhonor]] u lo permís pa fer una autibidatactividat garantito por atra persona u gobierno.
{{Grafía_87}}
'''Pribilechio''' ('''Privilégio''' en grafía [[SLA]] e [[aragonés meyeval]], con as bariants '''prebilechio''', '''prebilegio''' e '''previlegio''') ye etimolochicament ''lei pribada'', u siga, no cheneral, relatiba a una presona concreta. Ye la [[onor]] u lo permís pa fer una autibidat garantito por atra persona u gobierno.
 
Por eixemplo, en los libros s'endicaindica a sobén lo [[dreito d'autor]] con la expresión latina ''[[Cum privilegio]]''. Lo pribilechioprivilechio no ye un [[dreito]], y en belsbells casos puet estar rebocatorevocato de forma tan arbitraria como s'ha conzeditoconcedito (por un regular lo rei). Un dreito ye inerentinherent, mientres que un pribilechioprivilechio ye una conzesiónconcesión. Manimenos, en la practica lo pribilechioprivilechio ye perén ey s'eretahereta, mientres que los dreitos los conquerió un pueblo con a luita de diferensdiferents mobimientosmovimientos sozialssocials.
En l'[[Antigo Rechimen]] los pribilechiosprivilechios yeran tanto '''presonals''' como '''territorials'''. En [[Espanya]] yeran tamién conoxitosconoixitos como [[fuero]]s. La expresión pribilechioprivilechio s'asoziabaasociaba a la [[libertat]], en sentito contrario de tot a l'usato en la soziedatsociedat contemporania. '''PribilechiosPrivilechios ey libertazlibertatz''' d'un noble yeran los suyos més preziatospreciatos biens, lo que esdebeniráesdevendrá la suya posiziónposición sozialsocial ey la suya capazidatcapacidat de autuaractuar publicament.
 
Lo conzetoconcepto de [[clase pribilechiataprivilechiata]] en la soziedatsociedat contemporania s'equipara en lo luengache usual a lo de [[clase dirichent]] u [[clase alta]], la que disposa de riqueza ey poder politico més grans, como equibalentequivalent a la [[élit]]. Pero en orichen los [[estamentos pribilechiatosprivilechiatos]] de la [[soziedadsociedat feudal]] y de l'Antigo Rechimen yeran un [[cuerpo sozialsocial]] definito por lo pribilechioprivilechio.
 
== Se beigaveiga tamién ==
* [[PribilechioPrivilechio d'a Unión]]
* [[PribilechioPrivilechio d'os bentevint]]
 
[[Categoría:Historia d'o Dreito]]