Diferencia entre revisiones de «García Ferrández d'Heredia»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
m zagueras peticions, replaced: palazio → palacio
Sin resumen de edición
Linia 1:
'''García Ferrández d'Heredia''' ([[1335]]-[[1411]]) estió un [[arzebispearcebispe de Zaragoza]] que destacó por la suya autibidatactividat costrutoraconstrutora, por empentar l'[[arte relichioso]] ey por la suya partizipaziónparticipación en la politica de lo [[reino d'Aragón]].
{{Grafía_87}}
'''García Ferrández d'Heredia''' ([[1335]]-[[1411]]) estió un [[arzebispe de Zaragoza]] que destacó por la suya autibidat costrutora, por empentar l'[[arte relichioso]] e por la suya partizipazión en la politica de lo [[reino d'Aragón]].
 
NaxióYe naixito de [[Munebrega]] en [[1335]] ey yera fillo de lo segundo matrimonio de lo suyo padre, [[Blasco Ferrández d'Heredia]], en una familia a man de lo [[Gran Mayestre]] de la [[Orden d'o EspitalHespital]], [[Johan Ferrández d'Heredia]]. Los [[Ferrández d'Heredia]], branca borda de lo rei [[Chaime I d'Aragón]], emparentarían por matrimonio con la branca borda de los [[Familia Luna|Luna]] aragoneses que en ye deszendiéndescendient lo Condestable[[conestable]] de Castiella [[Alvaro de Luna]].
 
PrinzipiaPrincipia la suya carrera eclesiastica como [[calonche]] de [[Mallorca]] en [[1372]] ey més entabán esdebiénesdevién diacono de [[Sant Feliu]] de [[Chirona]].
 
Ye la proteziónprotección de lo suyo ilustre apellito lo que li fazilitafacilita la [[seu bispal]] de [[Vic]] ([[1377]]), pero teneba conflitosconflictos con lo [[capítol de la seu|capítol]] d'ixa seu. A més, [[Pero IV lo ZerimoniosoCerimonioso]] desconfiaba d'élell por la suya gran amistat con l'lo infant Chuan, ey por ixo lo destituyó en [[1383]]. Dimpués de morir Pero IV, l'lo infant Chuan, debenitodesvenito [[Chuan I d'Aragón]], lo puyó a la cadiera arzebispalarcebispal de [[Zaragoza]] en [[1389]]. Estió consellero de Chuan I ey de [[Martín I d'Aragón|Martín I]].
 
[[Chuan I d'Aragón|Chuan I]] lo autorizó pa fortificar ey zercarcercar la villa d'[[Albalat de l'ArzebispeArcebispe]]. Destaca la suya labor en la costruziónconstrucción de lo [[Castiello de Val de Robres|castiello]], ilesia ey puent de piedra de [[BalVal de Robres]]; [[Martín I d'Aragón|Martín I]] lo autorizó pa que fortificase ey zercasecercase la villa de [[BalVal de Robres]]. Dita villa yera ascritaadscrita a lo [[arzebispatoarcebispato de Zaragoza]] dende [[1317]], ey quan i plega García las obras de la nuebanueva ilesia ya yeran en marcha por lo suyo predezesorpredecesor [[Lope Ferrández de Luna]].
 
SindembargoManimenos, ye García qui establexestableix recostruirde reconstruir lo castiello defensibodefensivo que ya esistibaexistiba ey d'examplar-lo dica tornar-lo en lo suyo palacio-residenziaresidencia, dando lo primer trango ta l'aspeutoaspecto que se poderá esnabesaresnavesar pa cutio.
 
Poco sapemos de la suya actuazión eclesial ey politica. Se sape que estió fidel a [[Benedet XIII d'AbiñónAvinyón|Benedit XIII]] mientres lo [[ZismaScisma d'ozidentOccident]]. Ye de suponer que a imitaziónimitación de lo suyo tío, que debanta una ilesia mortuoria en [[Casp]], D. García establex fer lo mesmo en la ilesia que rechentan los [[franziscansfranciscans]] en [[Teruel]], con enchaquia de la debozióndevoción a los santos martirs [[Chuan de Perusa]] ey [[Pietro de Saxoferrato]], beneratosveneratos en la suya ilesia.
Se desbiniódesvinió que como omehombre eminent que ye, fa partepart de la colla de notables que en [[1411]] debaten en las [[CorzCortz de Calatayú]] sobre la difizildifícil suzesiónsuccesión a lola trono[[cadiera reyal]] que planteya a la rechenziarechencia la muerte de [[Martín I d'Aragón|Martín I]] sin aberhaber nombrato suzesorsuccesor, en meyo de las aspirazionsaspiracions de entre los presuntos eredershereders ey los bandos ya feitos entro los nobles.
 
Dimpués de debates fuertes a mayor parte de los compromisarios se decanta por [[Ferrando I d'Aragón|Fernando de Antequera]] como candidato, ixo ebaheba estato posible por la interbenziónintervención dezisibadecisiva de Don Garzía. Los partidarios de [[Chaime d'Urchel]] creyen que ha plegato prou luent ey que ye perigloso pa loslas suyos fins, ey doncas [[Antón de Luna]] lo mata quan tornaba ta Zaragoza por un camín entre [[L'Almunia de DoñaDonya Godina]] ey [[AlmonezirAlmonecir de la Sierra]], en una emboscata.
 
Lo apedecan probisionalmentprovisionalment en L'Almunia dende on, por disposizióndisposición de l'arzebispearcebispe nuebonuevo de Zaragoza, las suyas restas las trasladan ta la [[Ilesia de SanSant FranchoFrancisco (Teruel)|Ilesia de Sant Francisco]] de [[Teruel]], seguntes letras datas en [[Muel]] a [[29 d'agosto]] de [[1427]]. Dimpués en l'añoanyo [[1737]] las suyas restas, apedecatas primero baixo la berchavercha de lo [[presbiterio]], en lo costato de l'altar de SanSant Antón, las metioron en un sarcofago, a ran de lo presbiterio, en lo costato de lo ebanchelioevanchelio.
 
{{suzesión
|predezesor=[[Lope Ferrández de Luna]]
|títol=[[Lista de bispes ey arzebispes de Zaragoza|Arzebispe de Zaragoza]]
|periodo=[[13 d'octubre]] de [[1383]]-[[1 d'agosto]] de [[1411]]
|suzesor=[[Francesc Climent Sapera]]