Diocesi de Tarazona

(Reendrezau dende Diozesis de Tarazona)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

A diocesi de Tarazona (en latín Dioecesis Turiasonensis) ye una seu bispal en a provincia de provincia de Zaragoza, en Aragón. A suya seu ye en a seu de Nuestra Sinyora d'a Huerta de Tarazona. Actualment fa parte d'a provincia eclesiastica de Zaragoza.

Diocesi de Tarazona
Dioecesis Turiasonensis
Diocesi d'Aragón
Escudo de Diocesi de Tarazona
Escudo
Entidat
 • Provincia eclesiastica
Diocesi
Zaragoza
Capital Tarazona
Subdivisions 5 arcipestraus
Superficie
 • Total

4 514 km²
Población
 • Total (1950)

180 426 hab.
Bispe Vicente Rebollo Mozos
Seu bispal Seu de Nuestra Sinyora d'a Huerta
Fundación Sieglo V u VI

Diocesi de Tarazona en Aragón
Pachina web oficial

Fue constituita en o sieglo V u VI y teneba en 2004 83.220 habitants. A diocesi de Tarazona plegó a fer servir l'aragonés como luenga escrita en a baixa Edat Meya pa escribir textos como o "Libro Chante".

Historia editar

En tiempos d'os romanos Tarazona heba estato seu bispal, y ixo influyó en a Edat Meya en a formación d'a diocesi de Tarazona entendendo-se que se feba una restauración d'una realidat anterior a la conquiesta musulmana.

O 4 d'aviento de 1121 se fizo concordia entre os bispes Pero de Zaragoza y Miguel de Tarazona pa alcordar as mugas. Facioron servir como referencia o río de la Uecha (dito en o tractau "río de Borcha"). Los lugars de la Uecha dende o naixedero dica los termins de Magallón los adchudicoron a la diocesi de Tarazona, y los lugars dende Magallón dica a desembocadura pertanyerían a Zaragoza (Magallón, Frescano, Mallén, Corz, Cabanyas d'Ebro y Noviellas.

O 26 de mayo de 1135 os bispes Guillén de Zaragoza y Bernal de Sigüenza alcordoron en una concordia as mugas entre a diocesi de Sigüenza y a diocesi de Zaragoza (que afectaba tamién a las mugas d'a diocesi de Tarazona). Calatayú y os termins suyos pasoron a depender d'a diocesi de Sigüenza, que arribaba dende Villafelich dica Aranda de Moncayo y dende Fariza dica a penya de Codas.

Cuan morió Alifonso I lo Batallero los problemas succesorios y los cambeos de mugas facioron que en septiembre-octubre de 1136 se celebrase o Concilio de Burgos pa fixar las mugas d'as diocesis de l'aria d'influencia castellana y anteriorment aragonesa, on yeran bien establitos os bispatos de Tarazona, Osma y Sigüenza. A decisión d'este concilio estió que Calatayú, Borovia, Penyalcázar, Olvega, Villafelich y Salas pasasen a depender d'a diocesi de Tarazona, (perdendo-se Soria). Agreda pertanyió a la diocesi de Tarazona dica o concordato de 1953.

As mugas entre os bispatos de Tarazona y Zaragoza se facioron coincidir con las mugas entre as futuras comunidaz d'aldeyas de Calatayú y Daroca.

División administrativa editar

 

   Arcipestrau de Tarazona

   Arcipestrau de Uecha

   Arcipestrau de Baixo Xalón

   Arcipestrau de Calatayú

   Arcipestrau d'Alto Xalón

A diocesi de Tarazona ye trestallada en 5 arcipestraus:

Cronolochía episcopal editar

Se veiga a lista de bispes de Tarazona.

Se veiga tamién editar

Vinclos externos editar


 
Diocesis d'Aragón
 

Archidiocesi de Zaragoza | Diocesi de Balbastro-Monzón | Diocesi de Chaca | Diocesi de Tarazona | Diocesi de Teruel y Albarracín | Diocesi de Uesca


Titulars: Diocesi de Roda‎ | Diocesi de Sasau‎


Desapareixidas: Diocesi d'Albarracín | Diocesi de Balbastro | Diocesi de Balbastro-Roda‎ | Diocesi de Segorb-Albarracín‎ | Diocesi de Teruel‎