Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Maneses
Ny Manninee
Chóvens maneses
Población total
95.788
Rechions con comunidaz importants
Isla de Man
Reino Uniu
Estaus Unius
Idiomas
idioma manés, anglés
Relichión
Metodismo, anglicanismo
Pueblos relacionaus
Escoceses d'as Highlands y as islas, irlandeses, noruegos, daneses, islandeses, suecos
Mapa

Isla de Man en Europa

Los maneses (en idioma manés ny Manninee, en anglés Manx people) son los habitants nativos de la Isla de Man y descienden de los vikingo-gaelicos y tienen una cultura mixta con elementos celticos insulars y escandinavos.

Historia editar

En tiempos de lo Baixo Imperio Romano los habitants de la Isla de Man yeran gaels d'orichen irlandés, por estar un periodo en lo que los piratas escoz dende Irlanda feban ircursions en la Britania Romana y las costas occidentals de Caledonya y yeran los qui dominaban la Mar d'Irlanda. En la traducción herediana d'"Historias contra los paganos" se leye como Pavlo Orosio comenta que la isla yera habitada por los scoz a l'igual que Irlanda:

E alli muit cercana encara esta la isla clamada Mevania, la cual es de espacio non chica, e es provechosa e temprada tierra, e semblantment es habitada por las gentes de los escotos.

A fins de lo sieglo VIII los vikingos arriboron en la Isla de Man y se i establioron dominando-la. Como en atras parz de las costas de la Mar d'Irlanda los vikingos y los gaels se mezcloron creyando un pueblo de cultura mixta pero gaelicoparlant. En l'anyo 1079 Godred Crovan creyó lo Reino de Man y las Islas. Los vikingos tenioron una influencia mes gran en a isla de Man que en atros territorios d'este reino, quedando-ne toponimos escandinavos y un peculiar sistema politico. Se considera a lo Tynwald manés una de las democracias parlamentarias mes antigas de lo mundo, lo suyo nombre deriva de l'antigo escandinavo Þingvóllr y ye relacionau con las asambleas de los vikingos.

La Isla de Man pasó a depender de lo Reino d'Escocia, y dimpués de los contes de Salisbury. Dende 1405 dica 1736 los maneses fuoron gobernaus por los contes de Derby, de la casa de Stanley. En lo sieglo XVIII muitos maneses se facioron metodistas por las predicacions de John Wesley[1]. Cuan la revolución industrial se produció lo desembolique de lo turismo dende la rechión de Lancashire.

Luenga editar

Ta más detalles, veyer l'articlo idioma manésveyer os articlos [[{{{2}}}]] y [[{{{3}}}]]veyer os articlos [[{{{4}}}]], [[{{{5}}}]] y [[{{{6}}}]]veyer os articlos [[{{{7}}}]], [[{{{8}}}]], [[{{{9}}}]] y [[{{{10}}}]].

Lo gaelico manés ye la evolución de lo gaelico antigo en la Isla de Man. En 1974 murió lo zaguer parlant nativo por haber-se crebau la transmisión familiar y cheneracional muito enantes. Manimenos lo manés encara ye luenga oficial en la isla de Man y bi n'ha neoparlants.

Referencias editar

  1. Felipe Fernández-Armesto. Los hijos de Zeus. Pueblos, etnias y culturas de Europa. 1996 Grijalbo.

Bibliografía editar